Miksi HSL teki oman tv-sarjan ja käyttää markkinointiin 2,9 miljoonaa euroa vuodessa?
HSL on julkinen toimija, joka tarjoaa joukkoliikennettä julkisena palveluna. Pääkaupunkiseudun sisäisessä joukkoliikenteessä se toimii monopoliasemassa ja sen rahoituksesta yli 50% tulee alueen kunnilta. Miksi HSL kuitenkin teki oman tv-sarjan ja käyttää markkinointiin 2,9 miljoonaa euroa vuodessa?
Tämä kysymys nousi esiin, kun HSL kertoi satsanneensa 200.000 euroa veronmaksajien rahoja oman tv-sarjan tekemiseen. Tiina Lymin ohjaama Matka-sarja on katsottavissa Nelosella, Ruudussa, YouTubessa ja HSL:n verkkosivustolla. Median ostohintaa ei ole julkisesti kerrottu, mutta sen voi olettaa olevan vähintään tuotannon kustannusten suuruinen.

HSL:n markkinointi- ja brändipäällikön Anu Koskisen mukaan HSL halusi tv-sarjalla tehdä uudenlaista markkinointia ja brändiviestintää. Tarkoituksena on ”tarjota ajatuksia herättävää sisältöä ja lisätä kiinnostusta joukkoliikennettä kohtaan”.
Mutta miksi HSL ylipäätään markkinoi palveluitaan?
1. Lipputulojen kasvattaminen
HSL:n matkustajamäärät putosivat koronakriisin myötä jopa 30 %. Määrät ovat viime vuosina kasvaneet mukavasti, mutta käyttämätöntä kapasiteettia on edelleen runsaasti ja aukko lipputuloissa on suuri.
Markkinointi on yksi keskeinen työkalu tämän aukon paikkaamiseen. Matkustajamäärän kasvu ei tässä tilanteessa käytännössä kasvata kuluja, mutta se tuottaa lisää tuloja. Koskinen kertoo Iltalehden artikkelissa, että HSL:n mittausten mukaan markkinointi tuo lipputuloja siihen käytettyjä kustannuksia enemmän.
2. Kova kilpailutilanne
Vaikka HSL toimii alueen sisäisessä joukkoliikenteessä monopoliasemassa, kilpailu on kovaa. Liikkumiseen on tarjolla runsaasti kilpailevia vaihtoehtoja autoilusta ja jalankulusta pyöräilyyn, sähköskuutteihin ja takseihin.
Erityisen tärkeää olisi, että joukkoliikenne olisi houkutteleva vaihtoehto autoilulle. Mitä useampi ihminen liikkuu joukkoliikenteellä auton asemesta, sitä paremmin autoilu sujuu – ja sitä pienemmät ovat autoilun aiheuttamat haitat alueen kaupungeissa.
3. Maine turvaa rahoitusta
Koska suurin osa HSL:n rahoituksesta tulee julkiselta sektorilta, sen täytyy perustella olemassaolonsa tarkoitus maksajille – käytännössä alueen kuntien veronmaksajille. Mitä tunnetumpi ja vahvempi HSL:n brändi on, sitä todennäköisemmin sen toimintaa halutaan rahoittaa myös jatkossa.
Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun tilanne on haastava. Suuret investoinnit etenkin raideliikenteeseen rasittavat HSL:n toimintaa, ja paine lippujen hintojen korottamiseen on kova. Tässä piilee kuitenkin riski negatiivisesta kierteestä, jossa lippujen hintojen korottaminen entisestään vähentää matkustajamäärää.
Markkinointi on kasvun tekemisen tärkein työkalu. Siksi HSL teki oman tv-sarjan ja panostaa markkinointiin 2,9 miljoonaa euroa vuodessa.
Lämmöllä
Laaksonen
Jutellaanko palveluidenne markkinoinnista?
Olen Panu Laaksonen ja työskentelen yrittäjänä ja toimitusjohtajana täällä Ida Framissa. Autamme markkinoinnin keinoja käyttämällä erityisesti palvelualojen yrityksiä kasvamaan. Jos markkinointi, sen kehittäminen ja liiketoiminnan kasvattaminen kiinnostaa, jutellaan lisää.
