Miksi Elisa on Vuoden Brändinrakentaja?
Elisa palkittiin tiistaina Mainontapäivillä Vuoden Brändinrakentajana. Tunnustuksen jakavan Mainostajien liiton mukaan Elisa on onnistunut suunnitelmallisessa ja pitkäjänteisessä brändinhallinnassa, kehittänyt koko markkinoinnin alaa sekä saavuttanut markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteensa. Onnittelen täydestä sydämestäni Elisaa ja Elisan markkinoinnin kumppaneita.
Voitto meni mielestäni aivan oikeaan osoitteeseen, mutta mikä Elisasta tekee maan parhaan brändinrakentajan?
1. Johdon sitoutuminen
Markkinointi nousee tekemisen keskiöön vain jos se pääsee johdon agendalle. Elisan ylin johto ymmärtää markkinoinnin merkityksen liiketoiminnan kasvattamisen työkaluna. Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattilan mukaan ”markkinoinnilla ja markkinointiviestinnällä on suuri rooli brändin arvon kasvattamisessa ja liiketoimintatavoitteiden saavuttamisessa.”
2. Investoiminen brändin rakentamiseen
Suomalaisten yritysten patenttiratkaisu kasvun tekemiseen näyttää olevan hintojen laskeminen. Pidemmän päälle minkään yrityksen menestys ei kuitenkaan voi perustua jatkuvaan hintakilpailuun.
Koska Elisan markkinaosuus mobiililiittymissä on jo nyt noin 40%, on osuuden kasvattaminen haastavaa. Elisalla on siksi valittu kasvun tekemiseen toinen strategia: nostetaan asiakaskohtaista laskutusta.
Tämän strategisen valinnan tuloksena Elisa on vähentänyt aggressiivisten tarjouksien käyttämistä ja nostanut liittymiensä hintoja. Hintapisteen nostaminen on tehty investoimalla Elisa-brändin vetovoiman kasvattamiseen.
3. Rohkeat markkinoinnin luovat ratkaisut
”Otetaan kaksi mormoni-saarnaajalta näyttävää nörttiä ja lähetetään heidän rapakon taakse levittämään ilosanomaa Elisan laadukkaista ja järkevän hintaisista matkapuhelinliittymistä.”
Käsi ylös kaikki markkinoinnista vastaavat jotka olisitte rohjenneet tarttua tähän ratkaisuun? Etenkin kun mainoksien tuotanto paikan päällä USA:ssa on arviolta suomalaisen mittapuun mukaan hyvin kallista.
Elisan mobiililiittymien markkinoinnin luova ratkaisu ”Hintasaarnaajat” on vetovoimainen ja toteutus linjakas. Viihdyttävä tarina toistuu johdonmukaisesti eri kanavissa sekä sisällöllisesti että visuaalisesti. Now do you have time to talk about the brand builder of the year?
4. Luotto markkinoinnin kumppaneihin
Tiivis ja luottamuksellinen yhteistyö markkinoinnin kumppanien kanssa on menestyksekkään brändin rakentamisen edellytys. Elisa on löytänyt itselleen sopivimmat kumppanit ja luottaa valitsemiensa kumppanien osaamiseen.
Kirjoitimme vuosi sitten Elisan kuluttajaliiketoimintaan markkinointijohtajan Tomi Wirtasen kanssa hyvän markkinointijohtajan ominaisuuksista. Tuolloin totesimme, että ”hyvä markkinointijohtaja käyttää valtaansa harkiten ja luo kumppaneilleen edellytykset tehdä loistavaa työtä ja loistaa”. Näin toimii myös Vuoden Brändinrakentaja.
Vuoden Brändinrakentaja teki edellisellä tilikaudellaan historiansa parhaan tuloksen. Elisan tilinpäätöstiedotteen mukaan ”tulosta paransi erityisesti mobiilin palveluliikevaihdon kasvu”. Panostaminen brändin rakentamiseen näyttää siis tämänkin esimerkin perusteella olevan kannattava investointi. Tässä on titteli jota kannattaa jahdata.
Lämmöllä, Laaksonen
Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.