Mikä HSL:n Ihan lipun laitonta -kampanjassa meni pieleen ja mitä siitä seurasi?

Helsingin seudun liikenteen (HSL) Ihan lipun laitonta -kampanja on herättänyt voimakasta keskustelua. Kampanjaa koskevassa palautteessa sitä pidettiin rasistisena tai ainakin rasismille altistavana. Nyt kampanjan mainokset on muokattuina palautettu medioihin ja kampanjan saama näkyvyys kasvoi julkisuuden myötä valtavasti.

Näin itse kampanjan mainoksen metrossa ja se kiinnitti heti huomioni negatiivisella tavalla. Ongelmalliseksi mainoksen teki se, että siinä vähemmistöön kuuluvat ihmiset liitettiin haitalliseen toimintaan. Tämä valitettavasti vahvistaa ennakkoluuloja ja altistaa haitallisten yleistyksien tekemiselle.

KUVA: Kampanjan ongelmalliseksi koettu mainos, jota näytettiin julkisissa kulkuvälineissä

Rautalangasta väännettynä riskinä oli, että jotkut mainoksen näkevät ihmiset ajattelevat nimenomaan tummaihoisten ihmisten ja maahanmuuttajien olevan niitä, jotka laittomasti väärentävät lippuja. Mainoksen toteutustapa oli omiaan kasvattamaan tätä riskiä, koska mainoskuvan henkilöt jäivät suurimmalle osalle ihmisistä tuntemattomiksi.

Kampanja toimii Molybrosin omissa kanavissa

Nousseen kohun myötä selvisi, että suurimmalle osalle ihmisistä tuntemattomaksi jääneet mainoskasvot ovat vaikuttajat Ibrahim Manza ja Abdirahman Keinaan. Heidät tunnetaan nimellä MolyBros ja he ovat julkaisseet sisältöä sosiaalisessa mediassa jo vuosien ajan.

Muista medioista poiketen, Molybrosin sosiaalisen median kanavissa Ihan lipun laitonta -kampanja toimii hyvin. Niissä kampanjan kohtaaville ihmisille konteksti ja mainoskasvot ovat tuttuja. Julkisissa kulkuvälineissä mainokset kuitenkin tavoittavat suuren määrän ihmisiä, joille kaksikko ei ole lainkaan tuttu. Tämä taas johtaa edellä kuvattuihin ongelmiin.

@molybros Kaupallinen yhteistyö @HSL Tiesiksä et feikkilippujen käyttäminen on rikos? Älä anna tyhmän virheen pilaa sun tulevaisuutta. 🚫 #HSL #ihanlipunlaitonta ♬ Royalty Full Song Speed Up – Tamioka_Giyu

Näkevätkö vain rasistit rasismia kampanjassa?

Joidenkin mielestä rasismi ei ole Suomessa ongelma ja vain rasistit näkevät mainoksessa rasismia. Tästä olen jyrkästi eri mieltä. Pidän rasismin esiintymistä Suomessa kiistattomana ja myös merkittävänä ongelmana.

Valitettavasti Suomikaan ei ole valmis tässä asiassa ja siksi HSL:n mainos ei ollut onnistunut. Kuten Shawn Huff kohua kommentoivassa TikTok-videossaan osuvasti toteaa, meillä on HSL:n kampanjan kanssa samaan aikaan hallituksessa puolue, joka ei halua osallistua hallituksen rasismin vastaiseen kampanjaan.

@shuff247 Tapaus Molybros ja HSL mainos väärennetyistä lipuista. Ymmärrän, että optisesti voidaan antaa väärä kuva, kun käytetään vähemmistön edustajia mainoksissa missä puhutaan sosiaalisista ongelmista. Suurin ongelma oli kuitenkin tunnettavuus. Itse näin mainoksen ja mieleeni nousi ylpeys, että Iba ja Keinaan lähtevät mukaan nuorille osoitettuun kampanjaan. Tätä tarvitsemme lisää! Jos en tunnistaisi mainoksessa olevia henkilöitä, niin silloin olisin itsekin ihmetellyt mainoksen asetelmaa, nyt näin mainoksessa Molybros puhuvan minulle enkä mainoksen tekstin puhuvan heille. Kuitenkin samana päivänä yksi hallituspuolue ilmoitti että tuskin lähtee mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan. Jaahas Kaikella rakkaudella 🫶🏾 #Rasismi #antirasismi #hsl #ihanlipunlaitonta @MolyBros @Iba @@keinaans #kaikellarakkaudella ♬ alkuperäinen ääni – Shawn Huff

Markkinointiviestinnässä virhe on myös mahdollisuus

Kampanjan toteutuksessa kävi siis virhe, jonka HSL on nyt pyrkinyt korjaamaan palauttamalla mainokset muokattuina käyttöön.

KUVA: Kampanjan ongelmalliseksi osoittautuneen mainoksen päivitetty versio

Toisaalta kampanja on virheen takia saanut eri medioissa huomattavan suuren määrän julkisuutta, joka ilman virhettä olisi jäänyt saamatta. Tämä tuskin oli tarkoituksellista, mutta näkyvyyden määrän näkökulmasta arvioituna lopputulos itse asiassa on oikein hyvä.

”Kampanja on herättänyt keskustelua tärkeän asian ympärillä monista eri näkökulmista. Haluamme olla aktiivisesti mukana tässä keskustelussa. Kuuntelemme, opimme ja kehitämme omaa toimintaamme”, sanoo HSL:n viestintäpäällikkö Jenni Vuorio.

Lämmöllä
Laaksonen

Ota yhteyttä

Parhaimmillaan markkinointi herättää tunteita ja aiheuttaa keskustelua. Tämä ei ole itsetarkoitus, mutta huomio voi toimia keinona hyvien kaupallisten tuloksien saavuttamiseen. Ota yhteyttä, jos haluat keskustella liiketoiminnan kasvattamisesta markkinoinnin keinoja käyttämällä.