Markkinointikoulu lapsille
Kirjoitin viimeksi Markkinointi & Mainonta lehteen poikani Hermannin kokemuksista Kevätpörriäinen-lehden markkinoinnin ja myynnin tekemisessä. Ilokseni kirjoitus sai paljon lukijoita ja huomiota. Kiitos kaikille lukijoille ja juttua jakaneille!
Lapsen kokemuksista kirjoitettu juttu kuvasi markkinoinnin perusasiat ja alleviivasi samalla markkinoinnin roolia liiketoiminnan kasvattamisessa. Toimivassa markkinoinnissa kyse on loppujen lopuksi yksinkertaisista asioista, joiden tekemisessä meillä on kuitenkin runsaasti kehitettävää.
Lyhyellä aikavälillä tärkeintä on markkinoinnin arvostuksen ja osaamisen vahvistaminen yrityksien johdossa. Jos taas katse käännetään alkavaa hallituskautta pidemmälle, keskittyisin lapsiin ja nuoriin. Mielestäni jo ala-asteiden opetusohjelmaan pitäisi tavalla tai toisella sisällyttää markkinoinnin ja viestinnän opintoja. Lisäksi lisäisin esiintymistaidon kehittämiseen tähtääviä opiskelumuotoja.
Ensi vuonna uudistuva opetussuunnitelma ei kuitenkaan vielä taida sisältää toivomiani muutoksia. Koodikoulu lapsille jo on, mutta markkinointikoulu puuttuu. Esimerkiksi 3-6 luokkalaisille suunnattu koulu voisi sisältää markkinoinnin strategisen suunnittelun, luovan suunnittelun ja mediasuunnittelun harjoitteita. Lopputyössä markkinointikoululaiset voisivat päästää luovan pedon irti. Lopputulokset olisivat epäilemättä ratkiriemukkaita.
Lämmöllä, Laaksonen
Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.