Markkinointi & Mainonta maksullisen verkkomedian pioneeri?
Sanomalehtien verkkoversioiden muuttaminen maksulliseksi on yksi mediatalojen lähiajan merkittävimmistä haasteista. Aiheesta keskustellaan vilkkaasti ympäri maailman, ja joitain onnistuneita avauksia on jo nähty. Ainakin globaali mediatalo News Corporation liputtaa pääomistajansa Rupert Murdochin johdolla voimakkaasti maksullisuuden puolesta. Yhtiön lippulaivan The Wall Street Journalin verkkolehti onkin jo ilmeisen onnistuneesti muutettu osin maksulliseksi.
Suomessa esimerkiksi Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola on kaksi vuotta sitten tapahtuneesta nimityksestään asti vannottanut lehtensä siirtyvän euroaikaan myös verkossa. Käytännön toimenpiteitä ei ole kuitenkaan vielä nähty.
Yksi poikkeus vahvistaa säännön kotimarkkinoillamme. Markkinointi & Mainonta -lehti teki viime syksynä poikkeuksellisen linjauksen puolittamalla painetun lehtensä ilmestymistiheyden. Perinteisesti kerran viikossa ilmestynyt lehti lähetetään nyt tilaajilleen kahden viikon välein. Samalla Markkinointi & Mainonta ilmoitti siirtävänsä kaiken päivittäisen uutisoinnin verkkoon, lehden mobiiliversioon ja uutiskirjeeseensä, ja tehostavansa samalla toimintaansa näiltä osin huomattavasti.
Tätä muutosta voidaan pitää verkkolehtien maksulliseksi muuttamisen pioneerityönä. Käsittääkseni lehden tilaushinta ei muuttunut, vaikka lehden ilmestymiskertoja vähennettiin. Käytännössä siis tilaustuloista puolet kohdistuu nykyisellä toimintamallilla verkkoversioon. Palautetta suuntaan tai toiseen ei ole suuremmin esiintynyt, joten muutosta voidaan pitää varsin onnistuneena. Lukuun ottamatta vaihtoehtoa, että painetun lehden tilausmäärät olisivat laskeneet merkittävästi muutoksen myötä. Toivottavasti Marmaintoimitus kirjoittaa aiheesta tarkemmin jossain vaiheessa – vaikka vain maksullisessa verkkoversiossaan.
www.maailmamuuttuu.fi / Panu
M&M Vastaa
Kiitos Panu kommentistasi. Painetun lehden tilausmäärät eivät ole laskeneet, päin vastoin levikkimme on lievässä kasvussa. Netin lisäksi myös printtilehteen satsataan nykyisellään enemmän, siksikin muutos otettiin vastaan ilolla. Maksullisuus on mukana kaavailuissa, jahka iso visiomme marmai.fi:n ja myös tapahtumien sekä printin jatkokehityksestä nytkähtää jälleen vieläkin isommin eteenpäin. Lupaamme kirjoittaa muutoksesta silloin tarkemmin.
Saila-Mari Kohtala
Päätoimittaja, M&M