Markkinoinnin La Masia

Kuva: Urheilulehti
Kuva: Urheilulehti

Gert Remmel kirjoittaa Urheilulehdessä FC Barcelonan ylivoimaisuudesta ja luovuudesta. Hän väittää, ettei Barçan peli ole luovaa, vaan päinvastoin lähes automatisoitua. Yksittäiset ratkaisut pelin sisällä ovat toki luovia, mutta keskeinen menestystekijä on joukkueen pelillinen identiteetti. Identiteetti, joka on Barcelonalla vahvempi kuin millään muulla joukkueella. Lue Remmelin artikkeli kokonaisuudessaan tästä (Pdf, 4 Mt)

Olen Remmelin kanssa täysin samaa mieltä. Lisäksi väitän, että Barçan opit pitää tuoda myös markkinoinnin suunnitteluun. Markkinointi on liian usein yksittäisten luovien ideoiden etsimistä ja hyödyntämistä. Kampanjakohtaisia menestyksiä kenties saavutetaan, mutta saadaanko aikaan haluttuja tuloksia pitkällä aikavälillä?

Kun luovuus erkanee liian kauas liiketoiminnan ja markkinoinnin strategiasta, ei synny mitään yhtenäistä tapaa toimia. Markkinointi menee riplailuksi, eikä asiakkaan kukkaro aukea. Ja kulmahuoneen ovi pysyy suljettuna markkinoinnin Messien nenän edessä.

Samalla tavalla kuin Suomen futiksella, on meillä markkinoinnin ammattilaisilla paljon opittavaa La Masian kasvateilta.