Markkinoinnilla on markkinointiongelma – Aallon opiskelijat eivät halua opiskella markkinointia
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa markkinoinnin pääaineen kiintiöstä liki puolet jää täyttämättä ja odotukset markkinoinnin opiskelemisesta ovat kauniisti sanottuna alhaiset. Jos tätä markkinoinnin markkinointiongelmaa ei ratkaista, menetetään osaavimmat nuoret muihin tehtäviin ja markkinoinnin matalalento Suomessa jatkuu.
Tyttäreni aloitti opinnot Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa ja tuskailee pääainevalintansa kanssa. Vaihtoehtoja on rahoituksesta yritysjuridiikkaan ja taloustieteeseen. Toistaiseksi oikeastaan kaikki vaihtoehdot kiinnostavat yhtä paljon. Tai vähän. Paitsi markkinointi.
”Toivon mahdollisimman vähän käsienheiluttelua ja paskapuhetta”
Markkinoinnin maine Aallon opiskelijoiden keskuudessa on kehno. Pääainevalinta ei vedä ja kommentit markkinoinnin opiskelemiseen kohdistuvista odotuksista ovat paljonpuhuvia:
- ”Toivon että kurssi olisi teoreettisempi ja saisin jotain haastetta, mutta aihealueeseen liittyvien mielikuvien pohjalta oletan, että näin ei ole.”
- ”Toivon selkeitä tehtävänantoja ja mahdollisimman vähän turhaa pöhinää, mikä saattaa olla vaikeaa, kun kuitenkin markkinoinnista kyse.”
- ”Toiveena mahdollisimman vähän käsienheiluttelua ja paskapuhetta, vaikka ymmärrän, että kyse onkin markkinoinnista.”
Markkinoinnin arvostus pääaineena on alhainen myös lukujen perusteella. Vuonna 2024 markkinoinnin valitsi pääaineekseen 44 tutkinto-opiskelijaa, kun paikkoja olisi ollut tarjolla 80 kpl. Täyttämättä jäi siis liki puolet kiintiöstä. Esimerkiksi rahoituksen pääaineeseen on enemmän hakijoita kuin paikkoja.
Jos markkinoinnin markkinointiongelmaa opiskelijoiden keskuudessa ei ratkaista, menetetään osaavimmat nuoret muihin tehtäviin. Tämä ei tiedä hyvää markkinoinnin laadun ja määrän kasvattamisessa.
Markkinointi on liiketoiminnan kasvattamisen tärkein työkalu
Uskoakseni ongelman ytimessä on opiskelijoiden heikko ymmärrys siitä, mitä markkinointi on ja miksi ja miten sitä tehdään. Mielikuvat tyhjänpäiväisestä käsien heiluttelusta elävät vahvoina, eikä markkinoinnin merkitystä yritysten liiketoiminnan kasvattamisessa ymmärretä.
Suomessa on erittäin korkeatasoista teknologista osaamista ja olemme väkilukuun suhteutettuna kärkipäätä patenttien määrässä. Hallitsemme myös johtamisen, tuotannon, logistiikan ja henkilöstöstä huolehtimisen.
Suomalaisissa yrityksissä kuitenkin panostetaan (€) keskeisiä kilpailijoitamme vähemmän markkinointiin ja markkinoinnin kulttuurimme on ohut. Maailmalla pärjäävät kuluttajabrändimme voidaan laskea yhden käden sormin, mobiilipelit poislukien.
Aallossa tarvitaan markkinoinnin kunnianpalautus
Suurimmat liiketoiminnan kasvun hyödyntämättömät mahdollisuutemme ovatkin nimenomaan markkinoinnissa. Jos haluamme pärjätä globaalissa kilpailussa, tarvitsemme parhaita aivojamme markkinointia tekemään. Tämän edellytyksenä on markkinoinnin maineen huomattava parantaminen Aalto-yliopistossa ja myös muissa korkeakouluissa.
Lämmöllä
Laaksonen
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä, jos haluat keskustella myynnin kasvattamisesta markkinoinnin keinoja käyttämällä. Omista markkinoinnin opinnoistani on jo aikaa, mutta käytännön kokemusta on kertynyt liki 30 vuoden verran 🙂