Mainosmiehen vinkki VR:lle -nyt on aika kertoa junamatkailun vahvuuksista

– nyt on aika kertoa junamatkailun vahvuuksista

VR kertoi viime viikolla lippu-uudistuksensa vaikutuksista. Toimitusjohtaja Mikael Aron mukaan uudistus on näkynyt alkuvuoden matkustajamäärissä toivotusti. Ainakaan vielä matkustajamäärän kasvu ei kuitenkaan riitä kattamaan hinnanalennuksien vaikutusta ja VR:n liikevaihto laskee edelleen.

Media hoiti hinnoista tiedottamisen

Pidemmän päälle minkään yrityksen menestys ei voi perustua jatkuvaan hintojen laskemiseen. Ei vaikka hintojen laskemista toivoisi koko Suomi. Markkinoinnin keinoin täytyy siis pystyä kertomaan oman tuotteen tai palvelun ylivoimaisuudesta ja luomaan haluttavia mielikuvia, jotta asiakas  tekee valintansa muuten kuin pelkän hinnan perusteella.

Suomessa on joitain yrityksiä, jotka voivat hoitaa tiedottamisen hintojensa alentamisesta YLE:n uutisten kautta. Viime vuonna tässä onnistui S-ryhmä ja nyt VR. Kun hintatiedotus on kaikkien päämedioiden voimalla hoidettu, voi VR ajaa halpuutuskampanjointinsa alas ja keskittyä kommunikoimaan ainutlaatuisia vahvuuksiaan.

Junassa on hauska matkustaa

Kerrottavaa Valtionrautateillä kyllä riittää. Bussiin verrattuna juna on nopeampi tapa matkustaa. Junissa on ravintolavaunut ja monta vessaa. Lastenvaunuissa on kirjoja, liukumäki ja leikkijuna ja yöjunassa matka sujuu mukavasti vaikka nukkuen. Junissa on sähköpistokkeet jokaisella paikalla ja langaton verkkokin toimii ainakin suurimman osan matkasta. Persoonalliset konduktöörit ovat kuin käveleviä mainoshahmoja, työskentelyhyteissä voi tehdä rauhassa töitä ja harvaan bussiin saa kyytiin oman auton.

Kiskojen kolinaa

Junalla matkustamiseen myös liitetään jo valmiiksi vahvojakin positiivisia mielikuvia. Rautatieasemat ovat kaupunkien keskustojen solmukohtia ja kiskojen kolina on kuin lupaus jostain paremmasta. Onpa junamatkailusta on tehty lauluja ja elokuviakin.

Junalla matkustamisen erityistä tunnelmaa kuvaavat hyvin esimerkiksi nämä kaksi mainosfilmiä maailmalta:

Kun tunteisiin vetoavan tarinan sitten vielä allekirjoittaa järkevällä hinnalla, voi rationaalinen kuluttaja hyvillä mielin valita junan.

Lämmöllä, Laaksonen

 Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja