Laadukas ja huolellisesti toteutettu mainos
Taloustoimittaja Pete Pokkinen opastaa mainostajia seniorimainonnan saloihin (HS 4.8.2010, A13). Kolumnin taustalla ovat Tilastokeskuksen tuoreet arviot, joiden mukaan Suomessa on vuonna 2020 1,3 miljoonaa yli 65-vuotiasta kansalaista. Suomen yrittäjien Timo Lindholmin mukaan nämä seniorit voivat käyttää vuositasolla jopa 5-10 miljardia rahaa ostopalveluihin.
Tekstissä kommentaattorina toimii tutkija Mika Pantzar, joka pelkää seniorimainonnan sortuvan samoihin virheisiin kuin mitä ”nuorisomainonnassa” aikanaan tehtiin. Toimittaja säestää Pantzaria arvioimalla, ettei ”seniorimainontaan tarvita äärimmäisyyksiin yksinkertaistettuja tai muka-hauskoja mainosviritelmiä. Laadukas ja huolellisesti toteutettu mainos lehdessä tai muussa mediassa toimii takuuvarmasti”.
Vaikka asia onkin ilmeisen yksinkertainen, kaipaisin toimittajalta vielä hieman tarkempaa ohjeistusta. Millainen on tämä ”laadukas ja huolellisesti toteutettu mainos”? Onko siinä esimerkiksi hieno kuva vasemmalla ja teksti Arial-fontilla oikealla (”laadukkuus”) vai pitääkö siinä kenties olla kaunokirjoitusta ilman kirjoitusvirheitä ja vähintään punaista ja sinistä väriä (”huolellisuus”) ?
Eiköhän senioreille kohdennetussa mainonnassa päde aivan samat säännöt kuin muussakin mainonnassa. Viestin täytyy ensinnäkin tavoittaa haluttu kohderyhmä ja sitten kertoa tuotteesta tai palvelusta niin, että asiakkaalle syntyy siitä positiivinen mielikuva. Pelkän mielikuvan muokkaamisen lisäksi hyvä mainos usein myös ohjaa asiakasta kohti ostopäätöstä ja varsinaista kaupantekoa. Tässä onnistuminen taas edellyttää esimerkiksi kohderyhmän toiveiden ja tarpeiden syvällistä ymmärrystä, kohderyhmän mediankäytön tuntemista ja kykyä tiivistää viesti sekä tunteen että järjen tasolla puhuttelevaksi.
Niin helppoa on ”laadukkaan ja huolellisesti toteutetun mainoksen” tekeminen.