Kovaa peliä Bostonissa

Taantuma on taittunut. Siltä näyttää ainakin vallitsevan markkinatunnelman perusteella.

Mainostoimistossa se tarkoittaa muun lisäksi kilpailutöiden työstämistä uusien asiakkaiden hankkimiseksi. Idassakin on elokuussa uurastettu kolmen isomman kilpailutuksen parissa.

Etenkin pienemmissä toimistoissa kuten meillä, henkilöstö sananmukaisesti ansaitsee leipänsä joka päivä. Asiantuntijayrityksen kaikki osaaminen ja omaisuus on ihmisissä ja koko kassavirta syntyy suoraan henkilöstön työpanoksen kautta. Siksi kilpailun voittaminen tuntuu joka kerta yhtä palkitsevalta.

Pahimmillaan epäonnistuminen kilpailutuksessa taas voisi tarkoittaa oman tai kollegan työpaikan menetystä. Melko raadollista.

Kun asiaa hetken miettii, tuntuu että harvassa työssä tilanne on näin raaka (paitsi ehkä reality-ohjelman kilpailijana). Silti mainonnan ammattilaiset jaksavat suhtautua työhönsä mielenkiinnolla, kunnioituksella – ja jopa sillä paljon puhutulla intohimolla.

Kiitos Idat ja kaikki muutkin mainostoimistojen huippuosaajat.