Hyvä paha private label

Vihaan kaupan merkkejä

Aloitan boikotin kaupan omia merkkejä vastaan. Ne ajavat suomalaiset alkutuottajat ja tavarantoimittajat ahdinkoon, yksipuolistavat tarjontaa kaupassa, opettavat kuluttajat tekemään ostopäätökset vain hinnan perusteella ja vievät leivän mainosmiehen pöydästä. Liity joukkoon!

hyvä paha

Kauppa halpuuttaa suomalaisen alkutuottajan selkänahasta. Kun tuotanto myydään useammalle toimijalle, pysyvät tuotantohinnat kannattavalla tasolla. Kauppa keskittää omilla merkeillään ostamisen ja polkee sitten hinnat alas. Kun tuottajalla ei käytännössä ole mahdollisuutta myydä tuotantoaan ulkomaille, tulee tuottajan leivästä kapea ja lyhyt.

Kauppa syö omilla merkeillään tavarantoimittajien katteet ja ajaa etenkin tuotekategorioiden kärkikolmikon ulkopuolelle jäävät brändit ahdinkoon. Samalla tuotekehitysinvestoinnit valuvat hukkaan, kun kauppa ryöstökalastaa kehitystyön tulokset.

Kuluttajalle kaupan omat merkit tarkoittavat edullisempaa hintaa, laadun ja valinnanvaran kustannuksella. Markkinoinnissa kauppa ratsastaa kotimaisuudella, mutta todellisuudessa suurin osa omien merkkien tuotteista valmistetaan jossain aivan muualla. Ja kun teollisuudelta viedään edellytykset investoida tuotekehitykseen, näivettyy kuluttajan valinnanvara.

Brändituotteet hyllyistä häätävät kaupan omat merkit ajavat mainostoimistot vaikeuksiin. Paitsi ne pari onnekasta, jotka pääsevät yhdessä kaupan kanssa rakentamaan Kotimaista, Ulkomaista tai Älämaista. Esimerkiksi Pirkka-brändin alla on yli 2000 tuotetta. Yhden brändin taktiikka tarkoittaa myös yhden toimiston taktiikkaa.

Kauppa nauttii omien merkkiensä tuomista hyödyistä. Kunnes Lidl ja seuraavat Suomen markkinaan iskevät jättiketjut valtaavat markkinan. Kun kansa on opetettu ostamaan pelkkää hintaa, on jäteillä helppo työ poimia hedelmät. Carrefour ciittää!

Rakastan kaupan merkkejä

Tästä päivästä alkaen aion ostaa vain kaupan omia merkkejä. Suomalaisten alkutuottajien ja tavarantoimittajien liiketoiminta kukoistaa, kun kauppa investoi kotimaiseen. Edullisemmat hinnat vapauttavat kuluttajilta rahaa muuhun kulutukseen, joka kanavoituu kotimaisiin palveluihin. Kauppojen markkinointi-investointien kasvun kautta mainostoimistotkin pääsevät nauttimaan omien merkkien hyödyistä. Liity joukkoon!
hyvä paha1

Menu on nyt Kotimaista. Kauppa haluaa valmistuttaa omien merkkiensä tuotteet Suomessa ja suomalaisista raaka-aineista. Hyllyssä tilaa saavat antaa globaalien jättien tuotteet. Maaseutua ei tarvitsekaan tuoda.

Kategoriajohtajien asema vahvistuu entisestään, kun heikommat merkit kuolevat kaupan omien merkkien puristuksissa. Heikommatkin tavarantoimittajat pääsevät kuitenkin osalliseksi, kun ne voivat myydä ylikapasiteettinsa kaupan merkkien valmistamiseen. Kerrankin kaikki voittavat.

Miksi RB kun ES? Ruoka on vain välttämättömyys, johon on järkevää kuluttaa mahdollisimman pieni osa käytettävissä olevista tuloista. Kotimaisuusasteen kasvaminen takaa kuluttajille tuotteiden hyvän maun ja korkean laadun. Lisäksi työllisyys paranee kaupan kotimaisten investointien ansiosta.

Vaikka mainostoimistojen elättäminen ei olekaan kaupan tehtävä, tekevät kaupan omat merkit myös sen. Lidl piestään aggressiivisella markkinoinnilla ja omat merkit mahdollistavat entistä suuremmat investoinnin kaupan ketjujen markkinointiin. Omatkaan merkit eivät synny itsestään, joten merkkien määrän kasvaessa yhä useampi toimisto pääsee kiinni kaupan markkinoinnin tekemiseen.

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja. Kirjoituksen laatimiseen ovat kommenteillaan osallistuneet Riku Vilanti, Jani Halme, Teemu Rissanen, Jirka Sauros, Mini Winqvist, Sari Kuusisto, Janne Isosävi, Tomi Wirtanen ja Teemu Eskola.