Grand One 2011 ilmoittautuminen: We Care Icon –kosmetiikkasarjan SoMe-lanseeraus
We Care Icon -kosmetikkasarjan SoMe-lanseerauksella saavutettiin huippunopea, kustannustehokas ja digitaalisessa mediassa pysyvä läsnäolo erittäin kustannustehokkaasti. Kohderyhmä löysi tiensä Sokokseen ja tuotesarja alkoi myydä odotuksiakin paremmin.
Kilpailukategoria
Paras sosiaalisen median hyödyntäminen
Työn nimi
We Care Icon –kosmetiikkasarjan SoMe-lanseeraus
Työn suunnitteluun ja tuotantoon osallistuneet yritykset
Mainostoimisto Ida Fram Oy, Into-Digital Oy ja Sokos
Asiakas
Sokos Ketjuohjaus, Mikko Hägerström
Kuvaus työstä
We Care Icon on uusi ekologinen kosmetiikkasarja, joka löytyy vain Sokos-tavarataloista ja Emotion myymälöistä. Sarja on kehitetty vastuullisia valintoja vaativalle laatutietoiselle naiselle ja se tarjoaa huippulaatua mukavaan hintaan.
Sarja lanseerattiin eri sosiaalisten medioiden kautta keväällä 2010, kutsumalla maan suosituimmat muotibloggaajat henkilökohtaisesti mukaan lanseeraukseen. Kaksi bloggaajaa sai mahdollisuuden jakaa tuotenäytteitä blogiensa lukijoille. He myös esittelivät tuotteet sivuillaan kuvien kera, kertoivat niistä oman mielipiteensä ja valitsivat omat suosikkinsa. Lisäksi neljälle muulle bloggaajalle lähetettiin ennakkoon tuotenäytteet ja tiedot tuotesarjasta.
250 tuotenäytettä jakoon kahdessa minuutissa
Tuotenäytejakelussa molemmissa blogeissa oli jaossa 250 näytettä. Näytejakelu tehtiin toteuttamalla molemmille bloggaajille henkilökohtainen näytejakelusivu. Bloggaajat siis vain jakoivat näytejakelusivun linkin blogissaan ja ohjasivat lukijansa sivulle tekemään tilauksen. Nelliinan vaatehuoneen kautta jaettiin 250 näytettä alle kahdessa minuutissa! No Fashion Victims -blogin näytteet tilattiin loppuun puolessa tunnissa.
Tuotenäytejakelu toteutettiin myös kampanjasivulla http://www.wecareicon.fi/, jossa oli mahdollisuus lähettää kutsu näytetilaukseen ystävälle (yhteensä 1500 tuotenäytettä). Sivulla oli lisäksi matkalahjakortin ja tuotteiden arvonta sekä tiedot tuotteista ja kuvittaja Laura Laineesta. Kampanjan edetessä sivulle lisättiin mahdollisuus lähettää kysymyksiä ja antaa palautetta.
Tuotenäytteet toimitettiin postitse. Näytteen mukana lähetettiin 50% alennuskuponki We Care Icon -tuotteisiin,
Tulokset kampanja-aikana 18.4.-31.5.2010
Tuotenäytejakelu blogeissa
– n. 30 000 viikkokävijää
– Jakoi 250 tuotenäytettä 30 minuutissa.
– Tuotti 4500 käyntiä We Care Icon – kampanjasivulle
”Muhun otettiin viime viikolla yhteyttä mainostoimisto Ida Framin toimesta ja kysyttiin, olisinko halukas testaamaan uutta We Care Icon -kosmetiikkasarjaa. Luettuani pienen infopaketin ekologisia arvoja kunnioittaen valmistetuista tuotteista, kiinnostuin heti.”
– n. 30 000 viikkokävijää
– Jakoi 250 tuotenäytettä 2 minuutissa.
– Tuotti 3740 käyntiä We Care Icon –kampanjasivulle.
Muut sosiaaliset mediat ja kampanjasivu
Tieto tuotesarjasta levisi kohderyhmän keskuudessa nopeasti blogien sekä muiden sosiaalisten verkkomedioiden kautta. Kampanjasivulle linkittäviä sivustoja tuli nopeasti yli 200 kpl, joiden kautta saapui lähes 50 % kaikista käynneistä. Kampanjasivulla oli kampanja-aikana 26 400 eri kävijää ja 31 500 käyntiä. Sivustolla käytetty aika oli keskimäärin 1 minuutti 47 sekuntia.
Kutsuja kampanjasivun tuotenäytetilaukseen lähetettiin kampanjasivun kautta 10 106 kpl, 2533 ihmisen toimesta. Kampanjasivun kautta jaettiin kaikki 1500 tuotenäytettä 1 vuorokaudessa.
Pysyvä näkyvyys
Sosiaalista mediaan hyödyntäneen lanseerauksen ansiosta We Care Icon on pysyvästi läsnä kohderyhmän suosimissa medioissa. Tuotesarjan nimen sisältäviä mainintoja on sosiaalisen median palveluissa 18.4.2010 eteenpäin yli 300 kpl. Mainintojen sävy on erittäin positiivinen.
– Blogit: 104 kpl
– Keskustelupalstat: 169 kpl
– Muut: 39 kpl
Sosiaalisen median seurantatyökaluna Meltwater Buzz ja sivuston seurantatyökaluna Google Analytics.