Eugène Mercier ja maailman suurin samppanjatynnyri – spektaakkelimarkkinoinnin edelläkävijän tarina

KIRJOITUSSARJA: Markkinoinnin mainetekoja, Osa 1

Eugène Mercier oli spektaakkelimarkkinoinnin edelläkävijä, joka jo yli 130 vuotta sitten ymmärsi, mikä on oleellista: tuotteen laatu ei yksin riitä – siitä täytyy kertoa tavalla, jota kukaan ei unohda.

Mercierin samppanjatilan perustaja Eugène Mercier (1838-1904) hankki kuplivalleen valtavasti huomiota markkinointitempauksillaan. Hän vei Pariisin vuoden 1889 maailmannäyttelyyn jättimäisen samppanjatynnyrin, teki mainosfilmin Lumièren veljesten kanssa ja rakensi samppanjakellariinsa maanalaisen junan.

Samppanjatynnyri haastoi Eiffel-tornin

Matka Épernaysta Pariisiin on noin 130 km. Mercierin yli 200.000 pulloa vetävän jättitynnyrin kuljetus näyttelyyn tehtiin erikoisvalmisteisilla härkävankkureilla, koska se ei mahtunut junaan tai tavallisiin vaunuihin. Kymmenien härkien vetämänäkin tynnyrin matka kesti useita päiviä.

Lähde: https://maisons-champagne.com/en/houses/heritage/epernay-and-surrounding-area/article/foudre-mercier

Pariisin maailmannäyttelyn vetonaula oli Eiffel-torni, joka aikanaan oli maailman korkein rakennus (312 metriä). Huomiossa tornin kuitenkin haastoi Mercierin jättimäinen samppanjatynnyri.

Matkantekoa hidastivat sillat ja kaupunginportit, jotka olivat tynnyrille liian kapeita tai matalia. Esteitä jouduttiin kiertämään ja niitä purettiin tynnyrin tieltä. Viivästyksiä aiheuttivat myös janoiset väkijoukot, jotka rynnivät katsomaan kuljetusta. Tynnyrille nostettiin maljoja ja ihmiset järjestivät juhlia sen kunniaksi.

Mainosfilmi Lumièren veljeksiltä ja maanalainen juna

Eugène Mercier oli markkinoinnin edelläkävijä myös muilla tavoin. Hän esimerkiksi tilasi Lumièren veljeksiltä mainoselokuvan Pariisin maailmannäyttelyssä esitettäväksi. Filmissä kuvattiin Mercierin samppanjatalon toimintaa: viinintuotantoa, kellareita ja pullotusta, aikana jolloin suurin osa ihmisistä ei ollut koskaan nähnyt liikkuvaa kuvaa.

Épernayn kylään Mercier rakensi jo 1800-luvun puolella maanalaisen junan, joka kiersi 18 kilometrin mittaisessa samppanjakellarien verkostossa. Näin vierailijat pääsivät elämyksellisellä tavalla tutustumaan Mercierin tuotteiden valmistukseen.

Samppanjatalo maailman suurimmassa samppanjatalossa

Tänään Mercierin samppanjatalo on osa LVMH-konsernia. Maailmannäyttelyn samppanjatynnyri on nähtävissä Mercierin vierailukeskuksessa Épernayssa, ja junamatka kellareissa on edelleen osa vierailukokemusta.

Tämä kirjoitukseni aloittaa sarjan, jossa käyn läpi markkinoinnin poikkeuksellisia mainetekoja. Kaikki kommentit kirjoituksesta ja vinkit sopivista aiheista ovat enemmän kuin tervetulleita.

Lämmöllä
Laaksonen

Mikä on teidän markkinointinne samppanjatynnyri?

Samppanjatynnyri ei sovi kaikille markkinoinnin työkaluksi, mutta autamme mielellämme teille sopivien keinojen selvittämisessä ja toteuttamisessa. Ota yhteyttä ja sovitaan juttutuokiosta.