Digitohtorit: Mobiilimarkkinoinnin kehitys

1        Kysymys

Miten näette että mobiilimarkkinointi kehittyy vuoden 2012 aikana Suomessa?

Christoffer Rönnblad
Marketing Manager: Media, Advertising & Digital
McDonald’s

2      Vastaus

Kiitos visaisesta kysymyksestä. Seuraaavassa on oma näkemykseni asiasta. Toivottavasti saamme heti keskustelun käyntiin ja lisää näkemyksiä aiheesta Digitohtorin blogin lukijoilta.

Tiivistän seuraavassa tämän vuoden mobiilimarkkinoinnin trendit neljään kohtaan. Mielestäni tärkeimmän olen jättänyt viimeiseksi. Rajaan tässä vastaukseni matkapuhelimiin, eli en ota kantaa minippärien, tablettien tai muiden vastaavien mobiililaitteiden käyttöön.

  1. Asiakaspalvelua tekstiviesteillä

Tekstiviesti pitää pintansa asiakassuhdeviestinnän välineenä ja erityisesti palveluviestien muodossa. Tieto auton huollon valmistumisesta ja muistutus hammaslääkäriajasta saadaan siis yhä useammin tekstarina.

Tekstiviestimarkkinointi on luonteeltaan yhä palvelevampaa ja keskittyy yrityksien omien rekisterien hyödyntämiseen. Myös kaupallisten suorarekisterin määrä ja laatu kasvaa, mutta parhaat tehot saadaan yrityksien omista asiakasrekistereistä.

Lisäksi tekstarit ovat suorin reitti kiinnostavampiin esitystapoihin mobiileissa laitteissa. Viestiin lisätty linkki ohjaa tehokkaasti kävijöitä mobiilisivulle. Tekstiviesteistä tulee siis mobiilin verkkosisällön pariin ohjaamisen väline.

2) Globaalin kehityksen kärjessä sovellusmainonta

Mobiilisovelluksien voittokulku jatkuu. Sovelluksiin liitettävän mainonnan muodot lisääntyvät ja mainonnan määrä kasvaa. Tätä kehitystä ohjaavat kansainväliset jätit, etunenässä Apple ja Google. Suomalaisista markkinoijista tähän leikkiin ryhtyvät tosissaan vain rohkeimmat ja aktiivisimmat edelläkävijät.

3) Google määrää myös mobiilissa

Verkkoselaamisen käyttäytymismallit siirtyvät suoraan myös mobiilin sisällön hakemiseen. Hakukonemarkkinaa Suomessa dominoivan hakukoneen Googlen mobiilikäyttö lisääntyy rajusti. Samalla mobiilin hakusanamainonnan määrä kasvaa. Hakukoneiden tehokkaan hyödyntämisen edellytyksenä kuitenkin on, että yritykset investoivat mobiilisti käytettäviin sivustoihin. Tällä hetkellä linkki tai mainos vie liian usein sivulle tai muuhun sisältöön, jota on mobiilisti hankalaa käyttää

4) Mobiili on vihdoinkin massamedia

Mobiilin sisällön kulutus kasvaa päätelaitteiden, yhteysnopeuksien ja mobiilien sisältöpalveluiden kehittyessä. Tilastokeskuksen mukaan vuosina 2009-2011 netin käytön yleisyys matkapuhelimella laajakaistaverkossa yli kolminkertaistui 29 prosenttiin. Miehillä osuus oli 39 prosenttia ja naisilla 19 prosenttia.

Tämän kehityksen myötä perinteiset median myymisen ja ostamisen mallit siirtyvät mobiiliin. Mobiilista tulee (vihdoin) massamedia. TNS-Gallupin mukaan suosituimpien mobiilisivustojen listaa vastaa päpiirteissään suosituimpien verkkosivustojen vastaavaa listaa. Kolmen kärkeä pitävät suurimmat päivälehdet (vko 5/2012) ja käyttäjämäärän kasvu on nopeaa.

  1. Ilta-Sanomat: 401 473 eri selainta
  2. Helsingin Sanomat: 401 012 eri selainta
  3. Iltalehti: 327715 eri selainta

Huomionarvoista on, että listalta puuttuvat esimerkiksi Facebook ja Google. Näiden mobilipalveluiden käyttäjämäärä lienee Suomessakin omilla metriluvuillaan.

 

Kun sisällön kuluttaminen mobiilisti kasvaa, verkkomainonnan käytänteet siirtyvät mobiilin mediaan. Mobiileissa medioissa mainoskoot ovat jo nyt suuria, eli mobiilimainonnan parhaat käytänteet johdetaan suoraan verkkomainonnan kehityskaaresta. Lisäksi mainonnan muodot monipuolistuvat ja etenkin videoiden hyödyntämisen määrä kasvaa. Käyttäjän sijaintiin perustuvat palvelut yleistyvät, mutta jäävät vielä jokeriksi pohjalle.

Panu Laaksonen
Digitohtori
Mainostoimisto Ida Fram