Joulukuusi on lillukanvarsi
Ei ole olemassa markkinointijumalia, jotka mystisesti saavat kampanjat onnistumaan tai epäonnistumaan.
Kansainvälinen jalkapallokausi 2014-2015 on taputeltu. Kaikki isot sarjat ovat päättyneet ja FC Barcelona otti pari viikkoa sitten omansa Mestareiden liigassa.
Sarjataulukkojen kärjessä ovat tutut nimet. Erityisen suuri yllätys ei myöskään ole ollut maajoukkueemme heikko esitys EM-karsinnoissa. Mixun kausi päävalmentajana ei sujunut paxusti ja edessä on uuden päävalmentajan etsiminen.
Joulukuusi on lillukanvarsi
Suomessa selitystä huonoon menestykseen maailman suurimmassa urheilulajissa on haettu milloin mistäkin joulukuusesta. Nyt jos koskaan on kuitenkin sopiva hetki tarkastella tekemisen laatua isommassa mittakaavassa.
Ainakin Urheilulehti on toistuvasti nostanut esiin vahvan pelillisen identiteetin ja tekemisen kulttuurin jalkapallon huippuseurojen menestyksen tekijänä. Esimerkiksi FC Barcelonan pelin salaisuus ei ole luovuudessa, vaan lähes automatisoiduissa pelaamisen malleissa. Yksittäiset ratkaisut pelin sisällä ovat kyllä luovia, mutta keskeinen menestystekijä on joukkueen pelillinen identiteetti. Identiteetti, joka on Barcelonalla vahvempi kuin millään muulla joukkueella.
Markkinointijumalilla pallo ei pompi
Samalla tavalla kuin ei ole jalkapallojumalia ja pallo ei vain pompi, ei myöskään ole olemassa markkinointijumalia, jotka mystisesti saavat kampanjat onnistumaan tai epäonnistumaan. Markkinoinninkin keinoin tuloksia saavutetaan systemaattisella työllä, jossa tekemistä mitataan ja kehitetään jatkuvasti.
Jos jalkapallossa on kyse pelillisestä identiteetistä, markkinoinnin menestyksen avain on vahva markkinoinnin tekemisen kulttuuri. Markkinoinnin kulttuurin rakentamisen täytyy olla yrityksen ylimmälle johdolle tärkein asia.
Markkinoinnin kulttuuri rakennetaan läpi koko organisaation ja se ohjaa tekemistä kaikilla tasoilla. Kulttuurin ohjaamana markkinoinnin tekeminen ei mene tehottomaksi riplailuksi, vaan se toteuttaa johdonmukaisesti yrityksen liiketoiminnan strategisia tavoitteita.
Menestyvissä yrityksissä markkinointi on yrityksen koko tekemiseen virtaa pumppaava sydän. Mutta kuinka monessa suomalaisessa yrityksessä on vahva markkinoinnin tekemisen kulttuuri?
Lämmöllä, Laaksonen
Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.