Raskausmahapallo pyörähtää
Yhtiökumppanini puoliso julkaisi Huuto.net -verkkohuutokaupassa ilmoituksen, jossa hän kauppaa käytettyjä äitiysvaatteitaan. Ilmoituksen ote on vähintäänkin raflaava. Vaatepaketin esittely alkaa lakonisella toteamuksella ”Tää on sellaisen äipän vaatepaketti, joka ei halua teettää mahastaan kipsimuottia ja kuuluttaa koko maailmalle, että siittiö ja munasolu ovat kohdanneet”. Myös yksittäisten vaatteiden esittelyt antavat kyytiä raskausajan ihanuudelle. ”Tässä rätissä on kiva leikkaus miehustassa. Kiva ilman ironiaa, koska kannut on se ainoa asia, jota voi raskaana korostaa”.
Viihdyttävän tekstin lisäksi erityisen kiinnostavaa on, että ilmoitusta on tätä kirjoitettaessa ”tykätty” yli 8000 kertaa. Ilmoitus siis leviää eksponentiaalisella vauhdilla sosiaalisessa mediassa. Ja mikä tärkeintä, median uusia lakeja noudattaen myös ”perinteinen media” kiinnostui ilmoituksesta. Ensimmäisenä aiheen nosti esiin Ilta-Sanomat, joka kirjoitti ilmoituksesta uutisen otsikolla ”Rehellisestä huuto.net-ilmoituksesta tuli nettihitti”. Ilmoituksesta on siis hyvää vauhtia kasvamassa ilmiö.
Mikä tässä sitten on kiinnostavaa? Vastaus on yksinkertainen: median uusien lakien ymmärtäminen auttaa myös yrityksiä tehostamaan omaa viestintäänsä ja markkinointiviestintäänsä. Esimerkiksi tamperelainen ohjelmistoyritys Bitwise rikkoi aiemmin tällä viikolla uutiskynnyksen hakemalla töihin ”pullantuoksuista yritysmummoa”. Vaikka mainostoimisto BOB Helsinki taisi tehdä saman tempun jo vuosia sitten, julkaistiin juttu erikoisesta rekrytointi-ilmoituksesta esimerkiksi Talous-Sanomissa ja Aamulehdessä. Suhteellisen tuntemattomalle yritykselle kirjoitukset valtakunnan merkittävimmissä medioissa ovat ainakin mitä parhainta tunnettuuden ja brändimielikuvan rakentamisen välineitä.