Grand One 2011 ilmoittautuminen: Sokos Shoppailuopas – myyntiennustaja
Shoppailuopas on Sokoksen monipuolinen ja kustannustehokkaasti monistettava sekä laajennettava verkkokuvasto. Opas paitsi lisää tavarataloketjun myyntiä, myös ennustaa sitä. Vuoden 2010 aikana Shoppailuopas toteutettiin 6 eri kampanjaan ja sitä käytti yli 300 000 eri ihmistä.
Kilpailukategoria
Paras kuluttajille suunnattu palvelu
Työn nimi
Sokos Shoppailuopas – myyntiennustaja
Työn suunnitteluun ja tuotantoon osallistuneen yritykset
Mainostoimisto Ida Fram Oy, Into-Digital Oy ja Sokos
Asiakas
Sokos ketjuohjaus, Mikko Hägerström
Kenelle?
Kaikille Sokoksen nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille sekä Sokoksen henkilöstölle.
Miksi?
Painetut kuvastot ovat edelleen oleellinen osa Sokoksen kampanjoita. Sokos haluaa kuitenkin jatkuvasti kehittää uudenlaisia tapoja helpottaa ostamista. Tavoitteena on erityisesti kampanjoiden tuotevalikoimaan tutustumisen helpottaminen ja asiakkaiden ohjaaminen Sokoksen tavarataloihin. Lisäksi uusien toteutuksien tulee olla kustannustehokkaasti monistettavia toimintamalleja yksittäisten kampanjoiden sijaan.
Mitä?
Shoppailuopas on Sokoksen monipuolinen ja kustannustehokkaasti monistettava sekä laajennettava verkkokuvasto. Opas paitsi lisää tavarataloketjun myyntiä, myös ennustaa sitä.
Digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa hyödyntävää opasta käytetään toistuvasti Sokoksen kampanjoissa. Vuoden 2010 aikana Shoppailuopas toteutettiin 6 eri kampanjaan.
Oppaan tärkeimmät toiminnot ovat monipuolinen tuotehaku ja ostoslistojen laatiminen. Verkkopalvelu myös näyttää ensimmäistä kertaa Sokoksen historiassa tavaratalokohtaiset kampanjatuotevalikoimat ja toimii näin myös Sokoksen sisäisenä työkaluna.
– Kampanjatuotteet hintoineen
– Tuotehaku eri kriteereillä
– Ostoslistojen laatiminen, tulostaminen ja jakaminen
– Tuotteiden kommentointi
– Suosituimpien tuotteiden listaus
– Arvonnat ja sosiaalisten medioiden kautta tehtävät kampanja-aktivoinnit
Sokos myös ennakoi tulevaa kysyntää oppaassa tehdyistä ostoslistoista ja hankkii lisää suosituimpia tuotteita kampanjoiden aikana. Opas ohjaa siis osaltaan koko Sokoksen kampanjahankintoja ja parantaa näin suoraan kampanjoiden kaupallista menestystä.
Sokoksen syke
Kevään ja syksyn 3+1 PÄIVÄÄ –kampanjassa Shoppailuoppaan osana toteutettiin Sokoksen Syke, joka välittää tavaratalon kampanjatunnelmia sosiaalisten medioiden kautta. Sokoksen sykkeen promoottorit syöttävät Sokoksen Facebook-sivulle ja Twitteriin kuvia, tarjouksia ja asiakashaastatteluja tavarataloista. Syke näkyy myös osana Shoppailuopasta.
Tulokset
Vuoden 2010 aikana opasta käytettiin kuudessa Sokoksen kampanjassa, joista suurimmat olivat kevään ja syksyn 3+1 PÄIVÄÄ -kampanjat. Shoppailuoppaassa oli eri kampanjoissa vuoden aikana yhteensä yli 400 000 käyntiä ja 300 000 eri kävijää. Oppaassa vietetty aika oli keskimäärin lähes 6 minuuttia.
Uudistettu versio Shoppailuoppaasta julkaistaan helmikuun lopussa käynnistyvään Naperopäivät-kampanjaan. Tervetuloa shoppailemaan.
Demo ja ruutukaappaukset
Klikkaa ja kokeile palvelun demoversiota >>
Alla ruutukaappaukset Shoppailuppaan neljästä eri versiosta. Avaa suuremmat versiot kuvista klikkaamalla.