Maksava katsoja on paras sponsori
Kirjoitin Hesarin mielipidesivulle lyhyen kommentin urheilusponsoroinnista. Alla oleva teksti julkaistiin lehdessä 9.11.2010 otsikolla ”Maksava katsoja on paras sponsori”:
Urheilutoimittaja Tero Hakola (HS Urheilu 2.11.) ja Ulla Ruuskanen (HS Mielipide 4.11.) peräänkuuluttavat yritysten vastuuta naisurheilun tukemisessa. Sponsoreita kutsutaan apuun, kun naisjääkiekkoilijat joutuvat Jyväskylässä rahoittamaan toimintaansa siivoamalla ja ”rohkealla kalenterilla”.
Ruuskanen toteaa aivan oikein, etteivät sponsorit ole mukana lajeissa, jotka eivät kiinnosta suurta yleisöä. Kyse ei siis ole urheilijoiden sukupuoleen liittyvästä syrjinnästä, vaan huomiosta. Seurattuja lajeja sponsoroidaan, koska yritykset saavat vastinetta investoinnilleen.
Elinkelpoisessa liiketoiminnassa maksavien asiakkaiden pitäisi muodostaa rahoituksen perusta. Suomessa useimpien urheilulajien rahoitus perustuu kuitenkin suurimmalta osin sponsorien panokseen. Ongelman ratkaisu on onneksi yksinkertainen. Kun me urheilun ystävät ostamme lippumme vähemmän suosittujen lajien katsomoihin, voivat urheilijat keskittyä urheilemiseen.