4-vuotinen sopimus, jota ei voi purkaa – mitä jos markkinat toimisivat kuten vaalit?

Ida Fram on palveluiden markkinointiin erikoistunut toimisto. Meillä on ollut tapana uskoa, että fiksusta ja eettisestä markkinoinnista hyötyy sekä palveluntarjoaja että asiakas. Eduskuntavaalit ovat kuitenkin antaneet aiheen pohtia, voisiko täysin erilaisellakin konseptilla tehdä kauppaa.

Tutustu allaoleviin mullistaviin ideoihin – olisitko kiinnostunut markkinoimaan palveluita samalla tavoin kuin puoluepolitiikkaa?

1. Tarjoa ainoastaan nelivuotisia sopimuksia, joita ei voi purkaa

Ammattipoliitikon paras ystävä on pitkä vaalikausi. Tästä kannattaa ottaa opiksi ja myydä kaikki palvelut vähintään neljän vuoden määräaikaisella sopimuksella, jonka purkaminen on mahdotonta, vaikka nettiliittymä pätkisi yhtä mittaa tai vakuutus ei korvaisi mitään sopimuksessa luvattuja vahinkoja.

Kuluttajansuojalaki muodostaa tälle nokkelalle strategialle toistaiseksi joitakin harmillisia esteitä – toisin kuin politiikassa – mutta kenties siihen on mahdollista saada muutoksia tulevalla vaalikaudella.

2. Lupaa rohkeasti kaikkea, mitä asiakas haluaa

Vaalien alla puolueita saattaa olla suorastaan vaikea erottaa toisistaan muusta kuin julisteiden väristä, koska ne kaikki aikovat järjestää ympäristöasiat, työllisyyden ja valtiontalouden kuntoon. Miksi siis tyytyisit olemaan vaatimaton? Jos asiakas toivoo helppokäyttöistä verkkopalvelua, niin lupaa toki sellainen, vaikka sinulla ei olisi aavistustakaan miten mokoma toteutetaan. Pitkä sopimuskausihan takaa, ettet joudu lupauksesta tilille aikoihin.

3. Järjestä kartelli

Nelivuotisella sopimuksella menestyy mukavasti, vaikka ei kantaisi mitään vastuuta, mutta entä sen jälkeen? Onneksi kansan muisti on tunnetusti lyhyt!

Sovi kilpailevan yrityksen kanssa kätevästä vuorottelujärjestelmästä. Sopimuskauden päätyttyä vihaiset asiakkaasi protestoivat vaihtamalla toiseen palveluntarjoajaan, mutta jos sieltä saa aivan yhtä kehnoa palvelua, voit olla varma että seuraavan kauden jälkeen he palaavat taas sinun luoksesi kuin eksyneet, huonomuistiset lampaat.

4. Älä kehu itseäsi – hauku toisia

Suomessa poliittinen keskustelu on viime vuosien värikkäistä käänteistä huolimatta yhä melkoisen maltillista moneen muuhun maailmankolkkaan verrattuna. Silti on tunnettu tosiseikka, että parhaat irtopisteet satavat puolueiden vertauskuvallisiin laareihin silloin, kun kilpakumppanista löytyy jotain pahaa sanottavaa. Mitäpä jos haistattaisit pitkät laille sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa ja ryhtyisit avoimesti paisuttelemaan kilpailevan tuotteen ongelmia? Ei haittaa vaikka omassasi olisi samat viat, kunhan ehdit käynnistää kohun ensimmäisenä.

Mustamaalaamisen voi viedä myös kertaluokkaa pidemmälle ja ottaa mallia poliitikoista, jotka solvaavat sellaisia kilpailevan puolueen arvoja tai tavoitteita, joista eivät ole itse edes kiinnostuneita. Tällä logiikalla esimerkiksi pizzeria voisi siirtää huomion pois omasta alakohtaisesta kilpailukyvystään julkaisemalla lounastarjousten sijaan julisteita, joissa kauhistellaan vakuutusyhtiöiden hinnoittelua.

5. Alennu henkilökohtaisuuksiin

Vanha kunnon ad hominem ei ikinä petä väittelyssä ja tarjoaa yleisölle lukemattomia viihteellisiä tilanteita henkilövaaleissa. Ei liene mitään syytä, miksei menettely toimisi liike-elämässäkin. Vai luuletko että kukaan haluaisi enää ostaa siivouspalveluita kilpailijaltasi sen jälkeen, kun olet twiittaillut huhuja firman johtajan kotivessan jarrutusjäljistä?

6. Harhauta asiakasta merkityksettömillä pikkuasioilla

Harva kansalainen on joka alan asiantuntija eivätkä rohkeimpien arvioiden mukaan sitä ole kansanedustajatkaan. Keskisuuren eurooppalaisen hyvinvointivaltion johtaminen vaatii kuitenkin ikävä kyllä aikamoisen kokonaisuuden hahmottamista. Osa poliitikoista hyödyntää viisaasti tätä ilmeistä ristiriitaa ja toistelee viestinnässä vain niitä teemoja, jotka sattuvat äänestäjiä kulloinkin kiinnostamaan, olipa niillä tekemistä kansanedustajan tehtäväkentän kanssa tai ei. Tee ihmeessä sinäkin näin. Puhu äänekkäästi niistä palvelutuotteesi ominaisuuksista, joista asiakas varmasti innostuu (kuten kiva nimi) ja unohda kaikki muu (kuten se toimiiko koko palvelu lainkaan).

Siinä muutama vallankumouksellinen markkinointikeino! Jos adjektiivi sallitaan tässä asiayhteydessä.

Jani Metsätähti, Verkkomarkkinoinnin asiantuntija, Ida Fram

Kirjoittaja on verkkomarkkinoinnin kolmivuorotyöläinen, kuntoutuva kerrostalokyttääjä ja poliittinen tynnyrilapsi.

Ida Framilla ei ole rakentavaa ehdotusta niiden puutteiden paranteluun, joita kenties vallitsee vaalitavassa tai edustuksellisessa demokratiassa, mutta palveluiden markkinointiin meiltä saa halutessaan myös toimivampia suunnitelmia kuin yllä esitetyt. Tekstin mahdolliset yhtäläisyydet olemassaolevien puolueiden, poliitikkojen tai yritysten kanssa ovat pelkkiä yhteensattumia.