Kirjoitin Markkinointi & mainonta -lehden sivustolle Vierasblogikirjoituksen Itellan ”brändiuudistuksesta”:
Brändi on brändi ja nimi on nimi
Itella muuttaa nimensä takaisin Postiksi. Muutosta perustellaan ainakin kohderyhmätutkimuksien tuloksilla ja alhaisemmilla kustannuksilla.
Päätös on varmasti harkittu ja hyvin perusteltu. Häiritsevää kuitenkin on, että muutoksesta puhutaan brändin uudistamisena. Tästä kun ei suinkaan ole kysymys, vaan Itella muuttaa nimensä ja uudistaa samalla visuaalisen ilmeensä.
Brändi-termin yksiselitteinen määrittely on tietysti vaikeaa. Suomenkielisen Wikipedian mukaan brändi on tavaramerkin ympärille muodostunut positiivinen maine. Brändin arvo muodostuu esimerkiksi asiakkaiden merkkiuskollisuudesta ja brändiin liitettävistä mielikuvista. Näitä ei mikään yritys voi omalla päätöksellään muuttaa ainakaan yhdessä yössä.
Hermostumiseni voi tietysti kuitata sanojen merkityksien turhaksi ylitulkitsemiseksi. Pahoin kuitenkin pelkään, että tämä terminologian sekoittaminen kertoo laajemmin suomalaisen brändiosaamisen puutteista. Yrityksissämme ei tyypillisesti ymmärretä vahvan brändin merkitystä yrityksen keskeisenä kilpailuedun tekijänä, eikä olla valmiita tai kyvykkäitä investoimaan brändien pitkäjänteiseen kehittämiseen.
Osallistu keskusteluun Marmain sivustolla >>
Tutustu myös näihin
-
Oatly iski suomalaisten pyhään lehmään. Alkoiko nyt Maitosota?
-
Pääministeriltä tarvittaisiin vessan siivoamisen sijaan vetoapua palveluiden ostamisen lisäämiseen
-
Tiedote: Factory Ravintolat ja Ida Fram lanseeraavat noutoruoan pantillisen kestorasian
-
Vietämme maanantaina 1.6. Ravintolavapaapäivää – ja kutsumme sinut mukaan
-
Tiedote: Maanantai 1.6.2020 on Ida Framissa koko henkilöstön palkallinen ravintolavapaapäivä
-
Tiedote: Digimarkkinoinnilla tukea pienille potilaille – Lastenklinikoiden Kummien markkinoinnin kumppaneiksi Ida Fram ja Into-Digital
-
Miten koronakriisi vaikuttaa ja miten siitä selvitään – Yhden markkinointialan toimiston tarina
-
Vetoomus Effie-voittajille: julkaiskaa kisatyönne
-
Ida Fram on taas Vuoden Toimisto -kilpailun finaalissa
-
Jos etsit syyllistä Postin vaikeuksiin, vastaus löytyy peilistä