Korjatkaamme kestävyysvaje markkinoimalla

panu laaksonen kuva_20140310

Kirjoitin Markkinointi & Mainonta -lehteen tekstin Guruehdokas-sarjaan. Tekstiä ei ole vielä verkosta luettuna, mutta voit lukea jutun painetusta lehdestä tai alta.

Korjatkaamme kestävyysvaje markkinoimalla

Vaatimattomuus ei kaunista. Ilmoittaudun guruehdokkaaksi kertomalla miten kestävyysvaje poistetaan markkinoinnin keinoin.

Suomen Pankin mukaan suomalaisten kotitalouksien yhteenlasketut talletukset ovat yli 80 miljardia euroa. Suomalaisilla on siis varallisuutta inflaation syötävänä lähes kymmenkertaisesti arvioituun kestävyysvajeeseen verrattuna.

Markkinointi on keino saada nämä laiskat eurot liikkeelle. Yksityisen kulutuksen kasvu vaikuttaa positiivisesti talouskasvuun ja työllisyyteen.

Aloitetaan palveluista

Jos jokainen suomalainen kävisi kuukausittain kerran nykyistä useammin ravintolassa syömässä ja käyttäisi ruokailuun keskimäärin 10 euroa, kasvaisi yksityinen kulutus 600 miljoonalla eurolla vuodessa.

Seuraavat miljoonat voidaan hakea pois tileiltä makaamasta vaikkapa kotisiivouksien, yksityisten hammasläkäripalveluiden ja kotimaan matkailun kysyntää kasvattamalla.

Palveluiden nälkä kasvaa markkinoinnin avulla. Esimerkiksi McDonald’sin myynti Suomessa on yli 160 miljoonaa euroa vuodessa. Markkinointi on globaalin yrityksen sykkivä sydän ja liiketoiminnan kasvun elinehto.

Jatketaan verkkokaupalla

Kestävän kehityksen kannattajana en haluaisi lisätä tavaroiden kulutusta. Onneksi kestävyysvajetta voidaan korjata ohjaamalla nykyistä kulutusta.

Verkkokaupan arvo Suomessa on Kaupan liiton mukaan yli 10 miljardia euroa vuodessa. Tästä summasta menee arvioijasta riippuen noin 20 prosenttia ulkomaisille verkkokaupoille.  Lähes neljäsosa kestävyysvajeen euromäärästä valuu siis verkon kautta vieraisiin taskuihin.

Ulkomaisten verkkokauppojen suosiota selitetään usein edullisemmalla hinnalla. Selitys on halpa. Kansainväliset toimijat ymmärtävät paremmin kuluttajien ostokäyttäytymistä, kehittävät löydettävyydeltään ja käytettävyydeltään laadukkaampia verkkokauppoja sekä investoivat aggressiivisesti brändinsä vetovoiman kasvattamiseen.

Korjauslista

Lopuksi muutamia konkreettia ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi.

1. Päättäkäämme, että suurin potentiaali yritystemme liiketoiminnan kasvattamisessa on markkinoinnin, viestinnän ja myynnin osaamisen parantamisessa.

2. Lisätkäämme markkinointi ja viestintä pakollisiksi aineiksi kaikkiin peruskoulun jälkeisiin koulutuksiin.

3. Kasvattakaamme markkinoinnin, viestinnän ja myynnin osaamista yrityksien ylimmässä johdossa. Tämä onnistuu erityisesti johdon asennemuutoksella ja painottamalla markkinointiosaamista johdon rekrytoinneissa.

4. Muuttakaamme Tekesin toiminnan painotusta voimakkaammin innovaatioiden kehittämisen rahoittamisesta innovaatioiden kaupallistamiseen.

5. Pitäkäämme kiinni vahvasta teollisesta osaamisestamme, jolla ylläpidämme nykytilanteen. Samalla keskittykäämme kehittämään ainutlaatuisia kuluttajatuotteita ja –palveluita, jotka viemme maailmalle ylivoimaisen suomalaisen markkinointiosaamisen avulla.

Panu Laaksonen

Kirjoittaja on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja ja perustaja