Usko koetuksella: muutoksen hinta 800 000€

Anne ja muutos

Tämän kampanjan tehojen arvioinnissa usko on koetuksella.

Medialähetysjärjestö IRR-TV:n Mahdollisuus muutokseen -kampanjan kontaktitavoite on Markkinointi&Mainonta -lehden artikkelin (19/11) mukaan ylittynyt moninkertaisesti. Myös haluttu 90% peitto pääkaupunkiseutulaisista on pitkälti saavutettu. Mahtavaa! Kampanjan budjetti tosin tuplaantui projektin edetessä noin 800 000:n euroon. Lisäksi kampanjassa on työskennellyt yli 100 vapaaehtoista. Työtuntien määrää ei parane arvailla.

Ja mitä kaikkea tällä investoinnilla onkaan saavutettu? Uskoon on kampanjan myötä tullut apulaistoiminnanjohtajan Ari Taljan mukaan ainakin 150 ihmistä. Ilmaista kampanjamateriaalia, eli kirja-dvd-yhdistelmiä, on tilattu 12 000 kpl. Sivuston kävijämääriä tai muita kontaktitietoja artikkeli ei sen tarkemmin paljasta.

Pikaisesti laskien yhden uskoon tulleen henkilön hinta on kampanjassa ollut 5333,33 euroa, kun vapaaehtoistyölle ei lasketa lainkaan hintaa. Jokaista lähetetty kampanjapakettia taas  on markkinoitu 66,66:lla eurolla. Melko kallista. Saman rahan olisi varmasti voinut tavoitteista riippuen investoida monella tapaa. Esimerkiksi 500 g painavan paketin lähetys 2. luokan kirjeenä maksaa Itellan hintalaskurin mukaan 2,4 eur. 800 000 euron budjetilla olisi siis voitu lähettää paketteja suorakirjeenä 333 333 vastaanottajalle.

Kampanjointi jatkuu valikoiduissa Länsi-Euroopan kaupungeissa ensi vuonna. Aamen.