Grand One 2011 ilmoittautuminen: We Care Icon –kosmetiikkasarjan SoMe-lanseeraus

We Care Icon -kosmetikkasarjan SoMe-lanseerauksella saavutettiin huippunopea, kustannustehokas ja digitaalisessa mediassa pysyvä läsnäolo erittäin kustannustehokkaasti. Kohderyhmä löysi tiensä Sokokseen ja tuotesarja alkoi myydä odotuksiakin paremmin.

Kilpailukategoria

Paras sosiaalisen median hyödyntäminen

Työn nimi

We Care Icon –kosmetiikkasarjan SoMe-lanseeraus

Työn suunnitteluun ja tuotantoon osallistuneet yritykset

Mainostoimisto Ida Fram Oy, Into-Digital Oy ja Sokos

Asiakas

Sokos Ketjuohjaus, Mikko Hägerström

Kuvaus työstä

We Care Icon on uusi ekologinen kosmetiikkasarja, joka löytyy vain Sokos-tavarataloista ja Emotion myymälöistä. Sarja on kehitetty vastuullisia valintoja vaativalle laatutietoiselle naiselle ja se tarjoaa huippulaatua mukavaan hintaan.

Sarja lanseerattiin eri sosiaalisten medioiden kautta keväällä 2010, kutsumalla maan suosituimmat muotibloggaajat henkilökohtaisesti mukaan lanseeraukseen. Kaksi bloggaajaa sai mahdollisuuden jakaa tuotenäytteitä blogiensa lukijoille. He myös esittelivät tuotteet sivuillaan kuvien kera, kertoivat niistä oman mielipiteensä ja valitsivat omat suosikkinsa. Lisäksi neljälle muulle bloggaajalle lähetettiin ennakkoon tuotenäytteet ja tiedot tuotesarjasta.

250 tuotenäytettä jakoon kahdessa minuutissa

Tuotenäytejakelussa molemmissa blogeissa oli jaossa 250 näytettä. Näytejakelu tehtiin toteuttamalla molemmille bloggaajille henkilökohtainen näytejakelusivu. Bloggaajat siis vain jakoivat näytejakelusivun linkin blogissaan ja ohjasivat lukijansa sivulle tekemään tilauksen. Nelliinan vaatehuoneen kautta jaettiin 250 näytettä alle kahdessa minuutissa! No Fashion Victims -blogin näytteet tilattiin loppuun puolessa tunnissa.

Tuotenäytejakelu toteutettiin myös kampanjasivulla http://www.wecareicon.fi/, jossa oli mahdollisuus lähettää kutsu näytetilaukseen ystävälle (yhteensä 1500 tuotenäytettä). Sivulla oli lisäksi matkalahjakortin ja tuotteiden arvonta sekä tiedot tuotteista ja kuvittaja Laura Laineesta. Kampanjan edetessä sivulle lisättiin mahdollisuus lähettää kysymyksiä ja antaa palautetta.

Tuotenäytteet toimitettiin postitse. Näytteen mukana lähetettiin 50% alennuskuponki We Care Icon -tuotteisiin,

Tulokset kampanja-aikana 18.4.-31.5.2010

Tuotenäytejakelu blogeissa

No Fashion Victims

– n. 30 000 viikkokävijää
– Jakoi 250 tuotenäytettä 30 minuutissa.
– Tuotti 4500 käyntiä We Care Icon – kampanjasivulle

”Muhun otettiin viime viikolla yhteyttä mainostoimisto Ida Framin toimesta ja kysyttiin, olisinko halukas testaamaan uutta We Care Icon -kosmetiikkasarjaa. Luettuani pienen infopaketin ekologisia arvoja kunnioittaen valmistetuista tuotteista, kiinnostuin heti.”

Nelliinan vaatehuone

– n. 30 000 viikkokävijää
– Jakoi 250 tuotenäytettä 2 minuutissa.
– Tuotti 3740 käyntiä We Care Icon –kampanjasivulle.

Sokoksen ja Emotionin uusi meikkisarja We Care Icon lähetti minulle näytepaketin ja ehdotti josko järkättäisi jotain kivaa lukijoillenikin. And I said yes. WCI:n kasvipohjaiset meikit eivät sisällä hajusteita tai parabeeneja, ne soveltuvat siis myös herkkiksille. Tuotteita ei testata eläimillä. Sarjan pakkausten kuvittaja on ihana Laura Laine, jonka piirrokset lienevät useallekin tuttuja suomalaisista muotilehdistä.



Muut sosiaaliset mediat ja kampanjasivu

Tieto tuotesarjasta levisi kohderyhmän keskuudessa nopeasti blogien sekä muiden sosiaalisten verkkomedioiden kautta. Kampanjasivulle linkittäviä sivustoja tuli nopeasti yli 200 kpl, joiden kautta saapui lähes 50 % kaikista käynneistä. Kampanjasivulla oli kampanja-aikana 26 400 eri kävijää ja 31 500 käyntiä. Sivustolla käytetty aika oli keskimäärin 1 minuutti 47 sekuntia.

Kutsuja kampanjasivun tuotenäytetilaukseen lähetettiin kampanjasivun kautta 10 106 kpl, 2533 ihmisen toimesta. Kampanjasivun kautta jaettiin kaikki 1500 tuotenäytettä 1 vuorokaudessa.

Pysyvä näkyvyys

Sosiaalista mediaan hyödyntäneen lanseerauksen ansiosta We Care Icon on pysyvästi läsnä kohderyhmän suosimissa medioissa. Tuotesarjan nimen sisältäviä mainintoja on sosiaalisen median palveluissa 18.4.2010 eteenpäin yli 300 kpl. Mainintojen sävy on erittäin positiivinen.

– Blogit: 104 kpl
– Keskustelupalstat: 169 kpl
– Muut: 39 kpl

KUVA 1: Tuotesarjan nimen sisältävät maininnat sosiaalisen median palveluissa

KUVA 2: Tuotesarjan nimen sisältävien mainintojen sävy

Sosiaalisen median seurantatyökaluna Meltwater Buzz ja sivuston seurantatyökaluna Google Analytics.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *