Digimarkkinoinnin trendit 2022

Mikä muuttuu digimarkkinoinnissa vuonna 2022? Valitsimme tähän kahdeksan mielenkiintoista suuntausta, joita mainostajien kannattaa pitää tänä vuonna silmällä.

1. Yksityisyyden suoja paranee

Digimarkkinoinnin trendit 2022 -artikkelin kuvituskuva, jossa mies kävelee puhelin kädessä. Taustalla isolla teksti GDPR.

Verkkomainosten kohdentaminen on pitkään perustunut käyttäjien toiminnan seuraamiseen. Tätä rajoitetaan kuitenkin lainsäädännöllä yhä tiukemmin. Apple on jo viime vuonna antanut iPhonen käyttäjille mahdollisuuden pyytää estämään sovellusten seurannat. EU:n GDPR-sääntöjen tulkinnat ovat tiukentuneet, ja niitä aletaan vuoden 2022 aikana valvoa entistä tarkemmin. Myös muita digitaalisten alustojen ja verkkomainonnan säännöksiä on tulossa kovaa vauhtia.

Google poistaa kolmannen osapuolen evästeet Chrome-selaimestaan kokonaan vuonna 2023, ja muutokseen valmistaudutaan jo tämän vuoden aikana.

Mainostajille tilanne on haastava ja mielenkiintoinen. Verkkomainosten kohdentaminen alkaa vaatia entistä enemmän paneutumista, joten mainonnasta voi tulla käyttäjienkin näkökulmasta mielekkäämpää.

2. Omnichannel-ajattelu yleistyy

Digimarkkinoinnin trendit 2022 -artikkelin kuvituskuva, jossa useat eri henkilöt ovat kääntyneenä pieneen kauppaan päin. Kaikkien henkilöiden edessä on eri kanavien symbolit, esim. sähköposti.

Samalla kun verkkomainonnan kohdentaminen kokee mullistuksia ja digitaalisten kanavien määrä jatkaa kasvamistaan, monikanavaisen markkinoinnin kehittyneempi muoto Omnichannel – eli ”kaikkikanavaisuus” – vakiintuu alkavana vuonna entistä tärkeämmäksi ajattelutavaksi.

Kaikkikanavaisuudessa otetaan kanavan tai tuotteen sijaan lähtökohdaksi asiakas. Mahdollisuus yhdenmukaiseen asiointiin tarjotaan kaikkialla missä sitä kaivataan. Asiakaskokemus sekä asiakkaan vapaaehtoisesti luovuttama tieto pyritään yhdistämään saumattomasti, kohdattiinpa hänet sitten sivustolla, sosiaalisessa mediassa tai myymälässä. Yritykset saavat paremman käsityksen asiakkaistaan ja nämä saavat vuorostaan parempaa palvelua.

3. Vastuullisuus kiinnostaa entistä enemmän 

Digimarkkinoinnin trendit 2022 -artikkelin kuvituskuva, jossa maapallon kaareva reuna. Maapallon päällä on taloja, tuulimyllyjä, puita ja autoja. Kuvitus on vihreä.

Pandemian aikana kuluttajien kiinnostus vastuullisuutta ja kestävää kehitystä kohtaan on kasvanut huomattavasti. Googlen tutkimuksen mukaan 82 % kuluttajista kokee olevansa kiinnostuneempia vihreistä arvoista kuin ennen koronaa.

Markkinoinnissa kilpailuetu menee niille yrityksille, jotka tekevät vastuulliset valinnat asiakkaille kaikkein helpoimmiksi. Lisäksi markkinointiviestinnältä kaivataan positiivisia onnistumistarinoita vastuullisuudesta.

4. Netti-ilmiöt kasvavat ja yleistyvät

Sosiaalisen median alustojen ja niiden käyttäjien määrän lisääntyessä myös internetin yli kulkevat ilmiöt yleistyvät. Samalla netti-ilmiöt kasvavat ennätyksellisen suuriksi, mutta myös väistyvät seuraavien tieltä hyvin nopeasti. Esimerkiksi vaaratilanteitakin aiheuttaneet nuorten Tiktok-haasteet pyyhkäisevät ohi sellaisella vauhdilla, etteivät internetin viattomiin alkuaikoihin tottuneet keski-ikäiset ehdi edes löytää lukulasejaan.

Vaikuttavimmat ilmiöt syntyvät orgaanisesti sosiaalisten medioiden käyttäjien luomina, eikä väkisin yrittämällä enää saavuteta suosiota – vaan pahimmillaan epäsuosiota. Keskitytään siis harkittuun ja tuottavaan markkinointiviestintään ja unohdetaan keinotekoisesti käsikirjoitettujen viraali-ilmiöiden tyrkyttäminen.

5. Luottamuspula vaatii yrityksiltä rehellisyyttä

Pandemian aikana luottamus asiantuntijoihin ja mediaan on vähentynyt selvästi, vaikka Suomessa lasku onkin ollut vähäisempää. Yleisen luottamuksen muutokset heijastuvat myös yritysten markkinointiviestintään. Jatkossa rehellinen, avoin ja luotettava tiedotus on markkinoinnissakin entistä tärkeämpää.

Kansainvälisellä tasolla luottamus yrityksiä kohtaan on laskenut vähemmän kuin luottamus hallintoa ja mediaa kohtaan, mikä edellyttää yrityksiltä entistä vastuullisempaa roolia.

6. Verkko-ostaminen kasvaa Suomessa yhä

Etätyön, kotiinkuljetusten ja digitaalisten palveluiden suosion ennustetaan jäävän osittain pysyvästi korkeammalle tasolle kuin ennen koronaa. Suomessa pandemia sai verkko-ostamisen kasvamaan 30 % mutta muualla kasvua tuli tätäkin enemmän. Meillä muutos siis jatkunee, joten aktiivisilla yrityksillä on juuri nyt tilaisuus ottaa haltuun otollisia verkkokauppamarkkinoita.

Muutos vaikuttaa myös digimarkkinointiin osana kaikkikanavaista omnichannel-ajattelua.

7. Video on entistä vahvempi mainosmuoto

Videomuotoiset verkkomainokset ovat jo pitkään vallanneet alaa perinteisiltä kuvallisilta mainoksilta. Nopeimmin kasvavat sosiaalisen median alustat ovat tällä hetkellä videopohjaisia, joten ei ole yllättävää, että myös videomuotoiset mainokset ovat kasvussa. Kasvu on ollut jatkuvaa ja viime vuonna 86% yrityksistä käytti videomuotoisia mainoksia verkkomarkkinoinnissaan. Vastaava prosenttilukema yrityksistä kertoi videomainonnan tuoneen lisää kävijötä verkkosivustolle. Suurella osalla yrityksistä videomainonta on myös selkeästi kasvattanut myyntiä.

Vuonna 2022 alkaa olla viimeistenkin mattimyöhäisten aika siirtyä käyttämään videoita.

8. Metaverse ja virtuaalitodellisuus

Facebook vaihtoi nimekseen Meta ja lupasi tuoda virtuaalitodellisuutta mukaan työn ja vapaa-ajan etätapaamisiin. Samankaltaisia kokeiluja on jo käytössä esimerkiksi Microsoftilla, ja näitä kehitellään alkavana vuonna vauhdilla eteenpäin.

Virtuaalitodellisuuteen liittyvät markkinointikokeilut eivät ole tähän mennessä saaneet merkittävää jalansijaa kuin lähinnä yksittäisinä tempauksina, mutta sitä mukaa kun metaversumi vakiintuu kokonaisille monikanavaisille alustoille, tilanne varmasti muuttuu huomattavasti kiinnostavammaksi.

Tilaa uutiskirje ja pysy kartalla trendeistä!

Ida Framissa seurataan tiiviisti digimarkkinoinnin virtauksia. Tilaa sähköpostilaatikkoosi kuukausittain ilmestyvä uutiskirjeemme, niin saat helposti tiedon tuoreista näkemyksistämme.

Tilaa uutiskirje täältä »