Jos etsit syyllistä Postin työehtokiistaan, vastaus löytyy peilistä

Lukuaika: 4 minuuttia
Kirjoittaja: Panu Laaksonen, CEO, Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Fram 

Postin tilanne on edelleen viheliäinen. Ilman merkittäviä muutoksia liiketoiminnassaan, Postille uhkaa käydä hassusti. Mistä ongelmat johtuvat, mitä Postin pitäisi tehdä ja löytyykö ratkaisu markkinoinnista?

Postin kertoman mukaan, haasteiden juurisyy on kirjepostin vähentyminen. Helsingin Sanomat kertoo Postin hallintoneuvoston arvioineen, että vuonna 2025 kirjeiden määrä on vähentynyt noin 75–90 prosenttia vuoden 2000 tasosta.

Postinjakajan täytyy käydä samoilla postilaatikoilla, olipa jaettavana yksi tai sata kirjettä. Kun jaettavan kirjepostin määrä vähenee, yhden kirjeen kustannus nousee. Tämä on liiketoiminnan kannalta haastava yhtälö.

Kirjeposti on aiemmin ollut suurin ja myös kannattavin osa Postin liiketoimintaa, mutta nyt tilanne heikkenee vuosi vuodelta. Lisäksi kiihtyvä globaali kilpailu haastaa pakettien jakelussa ja logistiikkaliiketoiminnan aiempien virheiden aiheuttamat tappiot pitäisi saada kuitattua.

Miten ongelma voitaisiin ratkaista?

Kiperää tilannetta Posti yrittää nyt ratkoa niin, että se pyrkii leikkaamaan työntekijöiden palkkoja ja muokkaamaan työehtoja joustavammiksi. Tämä ei työntekijäjärjestöille ja työntekijöille tahdo kelvata.

Jotain on kuitenkin keksittävä. Muutoin Postin liiketoiminta voi ajautua vaikeuksiin ja pahimmillaan konkurssiin. Kuvaan seuraavassa joitain vaihtoehtoja.

1. Lähetetään enemmän kirjepostia

Jos kirjepostin määrä kasvaa, kasvaa Postin kirjepostista saama liikevaihto. Tämä ei kuitenkaan tapahdu, koska meille on tarjolla niin paljon parempia vaihtoehtoja kuin kirjeposti.

Tietyn palvelun kysyntään tyypillisesti voidaan vaikuttaa positiivisesti panostamalla markkinointiin. Kirjepostin vähenemisessä kyse on kuitenkin megatrendistä, jonka etenemistä voidaan markkinoinnilla korkeintaan hidastaa.

Täytyy siis perustellusti olettaa, että kirjepostin määrä vähenee jatkossakin.

2. Nostetaan kirjepostin hintaa

Kun kirjepostin määrä pienenee, täytyisi Postin saada kirjepostista kovempi kappalehinta. Hinnan noustessa Postin liikevaihto kasvaa.

Viimeisen reilun kahden vuoden aikana Posti on nostanut hintoja jo neljä kertaa. Esimerkiksi postimerkki syntymäpäiväkorttiin maksaa nyt 1,6 euroa, kun hinta keväällä 2017 oli 1,2 euroa. Tyypillisesti kysyntä laskee, kun hinta nousee. Tämä kysynnän negatiivinen hintajousto aiheuttaa sen, ettei kirjepostin hintaa voi loputtomiin nostaa.

Hinnan hyväksymiseen ja kysynnän säilymiseen hinnan nostamisesta huolimatta voidaan vaikuttaa markkinoinnilla. Kilpailutilanne kuitenkin on armoton. Syntymäpäiväkortin tai yrityksen suoramainoksen postittamiselle löytyy rutkasti erilaisia ja edullisempia vaihtoehtoja.

Oletus siis on, että kirjepostin hintojen nostaminen ei pidemmän päälle ole kestävä ratkaisu.

3. Karsitaan lakisääteisiä tehtäviä

Postin taakkaa voitaisiin keventää karsimalla lakisääteisiä tehtäviä. Yleispalveluvelvoitteen piiriin kuuluvaa kirjepostia siis jaeltaisiin harvemmin ja toimipisteitä olisi vähemmän. Kun velvoitteet kevenisivät, tehtävät (mahdollisesti) voitaisiin hoitaa pienemmällä henkilöstöllä.

Tämä voisi kuitenkin entisestään syventää kirjepostin määrän pienentymistä, kun palvelun laatu heikentyisi. Henkilöstön leikkaaminen ja palvelun karsiminen vaikuttaisi negatiivisesti esimerkiksi yrityskirjeiden ja mainoksien jakeluun, vaikka ne eivät kuulu yleispalveluvelvoitteen piiriin.

4. Vähennetään Postin henkilöstön määrää

Posti on viime vuosina leikannut henkilöstönsä määrää ja sulkenut toimipisteitään. Oletukseni kuitenkin on, ettei henkilöstön määrää enää voida kovin paljoa karsia, ilman että Postin lakisääteisten tehtävien laadukas hoitaminen vaarantuu. Muutoin henkilöstön määrää varmaankin olisi jo leikattu rajummin.

Lisäksi jatkuvat leikkaukset vaikuttavat negatiivisesti Postin maineeseen työnantajana ja myös yleisesti. Tämä ei tee hyvää liiketoiminnalle ja maineen korjaaminen esimerkiksi markkinoinnin keinoin on haastavaa.

5. Rahoitetaan supistuva liiketoiminta kasvavalla liiketoiminnalla

Samaan aikaan kun kirjepostin määrä laskee, pakettikuljetusten määrä kasvaa. Vuonna 2018 Posti toimitti 44 miljoona pakettia, mikä on noin 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna.

Tässä kasvavassa markkinassa Postilla on Suomessa vahva asema ja liiketoiminta voisi pidemmällä tähtäimellä olla kannattavaa. Nykyisestä tilanteesta ei saa tarkkaa käsitystä, koska Posti ei luvuissaan erottele kirjepostin ja pakettiliiketoiminnan lukuja.

Kun osa liiketoiminnasta kasvaa, voitaisiin supistuvaa liiketoimintaa rahoittaa kasvavan liiketoiminnan tuotoilla. Tässä vaihtoehdossa ongelmana on, että se ei ole liiketaloudellisesti järkevää. Miksi yritys ainakaan pidemmän päälle ylläpitäisi supistuvaa liiketoimintaa, joka muuttuu kannattamattomaksi? Postin johdolle tämä on sikälikin mahdoton vaihtoehto, että heidän lakisääteinen tehtävänsä on toteuttaa kannattavaa liiketoimintaa.

Tässä vaihtoehdoissa huomionarvoista on sekin, että tappiot käytännössä maksetaan veronmaksajien kukkarosta, koska valtio omistaa Postin 100 %.

6. Rahoitetaan Postin toimintaa verovaroista

Omistajaohjauskin on jo väläyttänyt vaihtoehtoa, jossa siirretään ainakin Postin lakisääteisten tehtävien hoitamiseen tarvittava liiketoiminta omaan yritykseen ja tarvittaessa tuetaan tämän yrityksen toimintaa verovaroista.

Postista tulisi siis näiltä osin julkisesti rahoitettava palvelu ja järjestelmän ylläpito rahoitettaisiin veronmaksajien kukkarosta.

Markkinoinnin panostukset pakettiliiketoimintaan

Poikkeuksellisesti olen siis sitä mieltä, että Postin palveluiden liiketoiminnan haasteita ei kirjepostin osalta voida markkinoinnilla ratkaista. Ongelmien syyt ovat niin syvällä kuluttajien käyttäytymisen muutoksessa, että ratkaisua täytyy hakea muualta.

Sen sijaan esimerkiksi pakettiliiketoiminnassa markkinointi on keskeinen kilpailuedun rakentamisen työkalu, kun Posti kamppailee kansainvälisiä yrityksiä vastaan. Tästä lisää tuonnempana.

Lämmöllä, Laaksonen
Kirjoittaja on Palvelumarkkinoinnin toimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Ida Fram on Suomen ensimmäinen palvelumarkkinoinnin toimisto. Autamme markkinoinnin keinoja käyttämällä erityisesti pieniä ja keskisuuria palvelualan yrityksiä kasvamaan. Lue lisää toimintatavastamme tai tutustu töihimme.