Vähittäiskauppa ja verkkokauppa

Kun vähittäiskaupan tuotteiden kotimainen kysyntä on heikkoa, pitäisikö säästää vai investoida markkinointiin lisää? Miten optimoidaan panostukset verkkomainonnan ja muiden medioiden välillä? Millaisilla keinoilla kilpailu kansainvälisiä verkkokauppoja vastaan voidaan voittaa?

Vähittäiskauppa on kehittynyt heikosti vuodesta 2009 alkaen. Heikko kotimainen kysyntä hyydyttää kauppaa ja sopeutuminen kansainväliseen kilpailuun ja verkkokauppaan on sujunut kaikkea muuta kuin kivuttomasti. Kauppa on reagoinut haasteisiin leikkaamalla markkinoinnin panostuksia. Tämä on virhe.

Keskityn vähittäiskaupan asiakkaideni kanssa vahvojen brändien rakentamiseen ja tehokkaaseen taktisen tason tekemiseen verkossa ja muissa tarkasti mitattavissa kanavissa. Kasvua ei vähittäiskaupassakaan mielestäni tehdä säästämällä, vaan investoimalla asiakasymmärryksen kasvattamiseen, panostamalla laadukkaisiin luoviin ratkaisuihin ja yhdistämällä älykkäästi eri medioiden parhaat puolet toimivaksi kokonaisuudeksi.

Vuonna 2014 suomalaiset ostivat Kaupan liiton mukaan vähittäiskaupan tuotteita verkosta yhteensä 3,6 miljardilla eurolla. Tästä summasta arviolta 1,2-1,6 miljardia euroa valuu ulkomaisiin verkkokauppoihin.

Aiheeseen liittyviä artikkeleitani

Miksi Elisa on Vuoden Brändinrakentaja? »

Halpuutus on vuoden markkinointiteko. Valitettavasti »

Arvotaan puolen miljoonan Jopot »

Tiedote: Masku yhteistyöhön Ida Framin kanssa »

Sääntely seis ja alkoholimainonta kouluihin »

Jymypaukku! Markkinointi kasvattaa liikevaihtoa ja tulosta »

Esimerkkejä toteuttamistani vähittäiskaupan ja verkkokaupan markkinoinnin ratkaisuista

Vähittäiskaupan ja verkkokaupan asiakkaitani

ArvidNorquist Xo-logo Honka-logo  KWV-logo R-kioski-logo Martela-logoMasku logoLomarengas-logo Plusterveys-logo

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää tai keskustella yhteistyöstä vähittäiskaupan tuotteiden tai verkkokaupan markkinoinnin tekemisessä? Ota yhteyttä ja sovitaan tapaamisesta.

Panu Laaksonen
CEO
040 517 79 31
panu.laaksonen@idafram.fi