Matkailu, majoitus ja ravintolat

Suomalaiset matkustavat ahkerasti, mutta kelpaako kuluttajalle vain äkkilähtö tai omatoimimatka? Millaisilla keinoilla kansainväliset kilpailijat voitetaan? Miten asiakkaat saadaan suosittelemaan palveluitamme ja miten suositukset käännetään markkinoinnin voimavaraksi?

Nykypäivänä lähes kaikki kuluttajat etsivät verkosta tietoa matkailu-, majoitus ja ravintola-alan palveluista ennen ostopäätöstä. Näillä toimialoilla suosittelulla on erityisen tärkeä merkitys: kuluttajan on vaikea saada otetta myytävästä kokonaisuudesta ja hän hakee tukea päätökselleen muiden kokemuksista.

Omatoimimatkailu lisääntyy, mutta pakettimatkoillekin on kysyntää. Uusia fine dining -ravintoloita aloittaa jatkuvasti etenkin Helsingissä, mutta laadukkaat ketjuravintolat puoltavat edelleen paikkaansa. Yhteistä palveluille on uudistuminen, josta tulee menestyksen ehto matkailu- ja ruokakulttuurin kehittyessä. Uudistumisen pakko koskee myös markkinointia.

Matkailun, majoituksen ja ravintola-alan asiakkaideni kanssa keskityn vahvojen brändien rakentamiseen sekä tehokkaaseen taktisen tason tekemiseen verkossa ja muissa tarkasti mitattavissa kanavissa. Tarjouksilla ja äkkilähdöillä on paikkansa, mutta mielestäni markkinoinnissa tulisi näilläkin toimialoilla keskittyä myös pitkäjänteiseen brändityöhön. Ostamisen todennäköisyys on jopa kolminkertainen, kun kuluttaja tuntee palveluntarjoajan ennalta.

Suomalaisten tekemät kotimaan kuin ulkomaan matkat kasvavat tasaista tahtia. Tilastokeskuksen mukaan vuoden 2015 toisella kolmanneksella 15–84-vuotiaat suomalaiset tekivät noin 15 miljoonaa matkaa. Hotelliyöpymisiä kertyi samalla ajanjaksolla 3,7 miljoonaa ja vuokramökkiyöpymisiä puolestaan 1,8 miljoonaa.

Aiheeseen liittyviä artikkeleitani

Ryöstö lentokentällä! Sämpylän hinta karkasi käsistä. »

Puikot jäässä – mainosmies antaa huutia matkailupalveluille »

Mainosmiehen vinkki VR:lle – nyt on aika kertoa junamatkailun vahvuuksista »

VR-Suomi-VR sanakirja »

Tiedote: uusi suomalainen lentoyhtiö Go! Avitation yhteistyöhön Ida Framin kanssa »

Kalo kalokairi – mainosmiehen kesäterveiset Kreikasta »

Esimerkkejä toteuttamistani matkailu-, majoitus- ja ravintola-alan markkinoinnin ratkaisuista

Matkailu- ja majoitusalan asiakkaitani

Finnmatkat-logo Lomarengas-logoRAX-logo

Lomamatkat_logo GLO_logo GO_Aviation_logo

Ota yhteyttä

Haluatko tietää lisää tai keskustella yhteistyöstä matkailun, majoituksen tai ravintola-alan markkinoinnin tekemisessä? Ota yhteyttä ja sovitaan tapaamisesta.

Panu Laaksonen
CEO
040 517 79 31
panu.laaksonen@idafram.fi