Ajankohtaista

Markkinoinnin strategian muutoksella 10% lisää vauhtia mökkibisnekseen

Suomen suurin mökkivuokraaja Lomarengas joutui uuden tilanteen eteen venäläisten matkailijoiden  vähennyttyä rajusti Ukrainan kriisin seurauksena. Syksyllä 2015 markkinoinnin strategiaa vuosille 2016-2017 muutettiin ja tasoitusta haettiin entistä aggressiivisemmin kotimaan markkinoilta.

Ikoninen Lomarengas on vuokrannut mökkejä Suomessa jo 50 vuotta. Suomalaisten lisäksi Lomarenkaan mökit ovat houkutelleet maahamme runsaasti venäläisiä puhtaan ilman ja leppoisan mökkiloman perässä.

Ukrainan kriisi toi kuitenkin muutoksen venäläisten kykyyn lomailla Suomessa ja se näkyi pian varauksissa. Maailman poliittisen tilan ratkomiseen meillä ei valitettavasti riitä muskelit, mutta strategian uudelleenarvioinnissa autamme mielellämme!

Lämpimästä kylmään

Aiemmin Lomarengas oli keskittänyt markkinointipanostuksia tasapuolisesti kesä- ja talvikauteen. Kesämökit liikkuvat kuitenkin kohtuuhyvin ilman massiivista mainontaa. Talven hiihtokohteet ovat taas keskimäärin tuottoisampia per majoitusyö.

Markkinointibudjetti oli vallitsevasta tilanteesta johtuen niukka, joten päädyimme siirtämään suurimman osan panostuksista talveen. Investointeja digitaalisiin kanaviin kasvatettiin, mutta massamedioina käytettiin vahvasti printtiä ja radiota.

Printtimainonnan luovaa ratkaisu muutettiin. Perinteisen printtimainonnan sijaan siirryimme lukuarvoltaan parempiin advertoriaaleihin, joissa pystyimme kertomaan kohteista enemmän ja luoda nälkää mökkilomailuun. Lisäksi teimme aiempaa enemmän radiomainontaa, jonka muistijälkeä tehostimme säveltämällä Lomarenkaalle oman jinglen.

Myynnin kasvu 10% per vuosi

Valittu strategia on toiminut erinomaisesti. Myynti on kasvanut noin 10% per vuosi ja kasvu jatkuu edelleen. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia lomia!

  • +8 kasvu 2015–2016
  • +11% kasvu talvi 2016-2017
  • +10% kesän 2017 ennakkomyynti

Ratkaisusta sanottua

”Suomalaiset ovat edelleen mökkikansaa ja kotimaanmatkailu kiinnostaa vaihtoehtona yhä useampaa. Kilpailu on kovaa, ja jos jatkuvaan näkyvyyteen ei ole mahdollisuuksia, on asiakas saatava kiinni juuri oikeaan aikaan. Me onnistuimme Idan kanssa löytämään kasvua haastavaan aikaan ja niukilla resursseilla.”

 

-Pekka Huttunen, markkinointipäällikkö, Lomarengas





Ida ja Lomarengas

Ida on Lomarenkaan markkinoinnin kumppani Suomessa. Yhteistyö käynnistyi 2011 ja pitää sisällään monipuolisesti markkinoinnin strategisen ja luovan suunnittelun ja toteutuksen.

Lue myös nämä kasvucaset

Laiturikauppa liplatti Idan luotsaamana 11% kasvuun »

Leipää, liikuntaa & 30% lisää myyntiä »

Kuinka Suomen ensimmäisen Business Parkin vuokrausaste nousi 20 prosenttiyksikköä? »

Miten Risellasta tuli jälleen Suomen suosituin riisi »

Näin kasvatimme Diakin hakijamäärää 30% »

Tavataanko?

Haluatko kuulla lisää yhteistyöstäni Lomarenkaan kanssa tai keskustella matkailu-, majoitus- ja ravintola-alan markkinoinnin tekemisestä kanssamme? Ole hyvä ja ota yhteyttä:

Panu Laaksonen
CEO
panu.laaksonen@idafram.fi
+358 40 517 79 31

Tilaa myös uutiskirjeeni ja saat kerran kuukaudessa sähköpostiisi tuoreimmat blogitekstimme ja case-esittelymme.

Tilaa uutiskirjeeni »

Miten Risellasta tuli jälleen Suomen suosituin riisi

Pyyhimme pölyt Risellan brändistä ja toimme samalla legendaarisen jinglen takaisin. Laulu jäi kuluttajien mieliin ja ostoskoriin nousi jälleen Risellaa. Iloksemme Suomen suosituin riisi on taas Risella!

Ikoninen riisimerkki kääntyi Idan puoleen brändin vaihdettua edustajaa Suomessa syksyllä 2015. Myynti laahasi tavoitteista ja vaikka kuluttajat yhä tunsivat Risellan, se miellettiin vähän pölyttyneeksi brändiksi, joka yhdistettiin lähinnä riisipuuroon. Ida to the rescue!

Uudistuminen perinteitä hylkäämättä

Yhteistyömme alkoi Risellan markkinoinnin strategian mylläämisellä. ’Perinteinen’ ja ’suomalainen’ ovat vahvoja Risellaan yhdistettäviä mielikuvia, emmekä missään tapauksessa halunneet hukata perimäämme. Pieni pölyjen pyyhkiminen oli kuitenkin tarpeen, ja Risellan valikoimaan tuotiin lisää terveellisiä, tämän päivän kuluttajia kiinnostavia tuotteita.

Luovia ratkaisuja suunnitellessamme tulimme nopeasti siihen tulokseen, että legendaarista, alun perin Pepe Willbergin esittämää mainosjingleä ei voida ohittaa. Kuluttajat muistavat yhä ’Suomen suosituin riisi on Risella’ -rallatuksen. Tuodaan se takaisin.

Suurin panostuksemme menikin musiikin uudelleen sovitukseen. Teimme jinglestä useita eri versioita akustisesta intialaiseen ja moderniin pop-sovitukseen. Mediamielessä valitsimme kanavia, joissa ääni on merkittävässä roolissa.

Kaikki irti rajallisesta budjetista

Käytimme rajallista budjettiamme niin, että maksimoimme myös toistot. Tämä tarkoitti sarjaa lyhyitä tv-spotteja sekä kanavayhteistyötä, ja biisivetoisia radiospotteja. Pistimme samalla uusiksi Risellan verkkosivuston, myymälämateriaalit ja pakkaukset.

Uusi markkinointistrategia on osoittautunut menestykseksi. Risellan myynti kasvoi 9 prosenttia vuonna 2016, ja menestys on näkynyt myös kuluttajatutkimuksissa. Markkinatutkimusyhtiö Nielsenin raportissa Risella oli riisimarkkinan suosituin brändi. Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa Risella oli arvostetuin brändi riisi- ja pastakategoriassa.

Laulun sanoista tuli vuosikymmenten jälkeen totta. Suomen suosituin riisi ON Risella!

  • +9% myynnin kasvu
  • Verkkosivuston kävijämäärä +870% (maaliskuu 2016 vs. maaliskuu 2017)
  • Riisimarkkinan suosituin brändi
  • Arvostetuin brändi riisi- ja pastakategoriassa

 

Risella ja Ida Fram

Ida on Risellan markkinoinnin kumppani Suomessa. Yhteistyö käynnistyi syksyllä 2016 ja pitää sisällään monipuolisesti markkinoinnin strategisen ja luovan suunnittelun ja toteutuksen.

Lue myös nämä kasvucaset

Markkinoinnin strategian muutoksella 10% lisää vauhtia mökkibisnekseen »

Laiturikauppa liplatti Idan luotsaamana 11% kasvuun »

Leipää, liikuntaa & 30% lisää myyntiä »

Kuinka Suomen ensimmäisen Business Parkin vuokrausaste nousi 20 prosenttiyksikköä? »

Näin kasvatimme Diakin hakijamäärää 30% »

Tavataanko?

Haluatko kuulla lisää yhteistyöstäni Risellan kanssa tai keskustella päivittäistavarakaupan markkinoinnin tekemisestä kanssamme? Ole hyvä ja ota yhteyttä:

Panu Laaksonen
CEO
panu.laaksonen@idafram.fi
+358 40 517 79 31

Tilaa myös uutiskirjeeni ja saat kerran kuukaudessa sähköpostiisi tuoreimmat blogitekstimme ja case-esittelymme.

Tilaa uutiskirjeeni »

Vapaamieliset markkinoinnin tekijät ja etiikka.

Toimittaja Aleksi Ylä-Anttila ruotii Marmain artikkelissaan (M&M 8/2017) rohkeutta ja eettisyyttä mainonnassa. Olin Folkin Tommi Laihon ja Bobin Miska Rajasuon kanssa mukana jutussa haastateltavana. Kävimme toimittajan kanssa aiheesta niin mielenkiintoista keskustelua, että päätin tässä ottaa muutamia asioita jatkokäsittelyyn.

Asiakkaalle kiitos ei

Keskustelimme esimerkiksi siitä, voisiko meidän toimistomme eettisen valinnan perusteella kieltäytyä tekemästä yhteistyötä jonkin asiakkaan kanssa. Vaikka emme ole tällaista päätöstä ainakaan vielä joutuneet tekemään, on kysymys pohtimisen arvoinen.

Itselleni ratkaisevaa ei ole se, missä liiketoiminnassa asiakasyritys toimii. Käytännössä kaikilla toimialoilla voi toimia rehellisesti ja vastuullisesti tai päinvastoin. Tapa toimia onkin mielestäni tärkeämpi asia kuin toimiala sinällään.

Me teemme yhteistyötä esimerkiksi alkoholin ja pienlainojen markkinoinnissa. Tätä joku voisi hyvinkin pitää epäeettisenä. Olemme kuitenkin todenneet näiden asiakkaidemme toimintatavan kestävän kriittisenkin tarkastelun. Pyrimme myös yhdessä asiakkaidemme kanssa edistämään rehellistä ja vastuullista tekemistä asiakkaamme markkinoinnissa ja koko toimialalla.

Tupakan markkinointi koetteli rajoja

Poikkeus kuitenkin vahvisti säännön, kun saimme joitain vuosia sitten tarjouspyynnön tupakkayrityksen markkinoinnista. Yrityksen toimintatavassa ei mielestämme ollut mitään erityistä moitittavaa, mutta jostain syystä nimenomaan tupakan markkinointiin liittyvä tarjouspyyntö tuntui hankalalta.

Kävimme kyseisen tarjouspyynnön läpi koko henkilöstön kanssa. Päätimme yhdessä tehdä tarjouksen, mutta henkilöstölle tarjottiin mahdollisuus kieltäytyä kyseiseen asiakkuuteen osallistumisesta. Kun tarjouksemme ei kuitenkaan mennyt läpi, ei lopullista puntarointia jouduttu tekemään. Lopputulosta henkilöstömme osalta en olisi osannut varmasti ennustaa.

Vapaamieliset markkinoinnin tekijät

Pitäisikö sitten henkilöstöllä olla aina mahdollisuus eettisiin syihin vedoten kieltäytyä osallistumisesta johonkin tiettyyn asiakkuuteen?

Itse pidän tällaista ratkaisua lähtökohtaisesti ongelmallisena. Eettiset syyt voivat olla hyvin moninaiset ja kohdistua laajasti erilaisiin toimialoihin. Yhdelle ongelma on ydinvoima, toiselle rahapelit ja kolmannelle liharuoka. Jos asiakas toimii lakien mukaisesti ja muutoinkin vastuullisesti, pitäisi markkinoinnin ammattilaisten mielestäni pystyä työskentelemään yrityksen kanssa.

Toisaalta tekemiseen haluton luova ihminen ei takuulla pysty parhaimpaansa, jos tekeminen on omaa vakaumusta vastaan. Ilmeisesti markkinoinnin tehtäviin kuitenkin hakeutuu lähtökohtaisesti vapaamielisiä tai erityisen joustavia ihmisiä, koska en ainakaan itse ole törmännyt kieltäytymisiin.

Toimiston oma agenda

Markkinointia tekevien yrityksien lisäksi myös markkinoinnin toimistojen pitäisi mielestäni rohkeasti ottaa kantaa esimerkiksi yhteiskunnallisiin asioihin. Kun vaikuttamisen osaamista on, sitä pitää myös käyttää. Bob pelasti aikanaan Korkeasaaren paviaaneja, mutta tämän päivän aiheita voisivat olla ainakin rasismiin puuttuminen tai yleensä suvaitsevaisuuden edistäminen.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Tutustu töihimme

Työskentelemme palvelualan yrityksien markkinoinnin kokonaisvaltaisena kumppanina. Autamme markkinoinnin keinoilla asiakkaitamme kasvamaan. Tässä voit tutustua tuoreimpiin kasvucaseihimme.

Folksam vahinkovakuutus:
Nuoret vakuuttivat kotejaan yli odotusten

Ida suunnitteli ja toteutti vakuutusyhtiö Folksamin kanssa nuorten kotivakuutus -kampanjan ja ylitti myyntitavoitteet lähes 25 prosentilla.

Lue koko juttu »

Lomarengas:
Markkinoinnin strategian muutoksella 10% lisää vauhtia mökkibisnekseen

Suomen suurin mökkivuokraaja Lomarengas joutui uuden tilanteen eteen venäläisten matkailijoiden vähennyttyä rajusti Ukrainan kriisin seurauksena. Syksyllä 2015 markkinoinnin strategiaa vuosille 2016-2017 muutettiin ja tasoitusta haettiin entistä aggressiivisemmin kotimaan markkinoilta.

Lue koko juttu »




Spektri Business Park:
Kuinka Suomen ensimmäisen Business Parkin vuokrausaste nousi 20 prosenttiyksikköä?

Suomen vanhin Business Park Spektri koki täyden muodonmuutoksen loppuvuodesta 2016. Ida auttoi Spektriä löytämään uuden kuosin lisäksi uuden vaihteen talon täyttämisessä. Käy peremmälle! 

Lue koko juttu »






Lip-Lap Laiturit:
Laiturikauppa liplatti Idan luotsaamana 11 % kasvuun

Perinteikäs suomalainen perheyritys Lip-Lap Laituri Oy vaihtoi markkinoinnin kumppaninsa yksiavioiseen suhteeseen Idan kanssa syksyllä 2016. Vuotta myöhemmin suhde kukoistaa – merkkinä siitä on 11 % kasvu.

Lue koko juttu »



Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Näin kasvatimme Diakin hakijamäärää 30%

Onnistunut kampanjointi nosti Diakonia-ammattikorkeakoulun hakijamäärää rajusti kevään yhteishaussa 2017. Panostukset digitaalisiin kanaviin kannatti ja työelämän vaihtoehdoista viestiminen puhutteli – merkityksellinen työ kiinnostaa taas.

Lue koko juttu »



Risella nousi Suomen suosituimmaksi riisibrändiksi.

Riisimerkki Risellan myynti on kasvanut kahden viime vuoden aikana 15 prosenttia onnistuneen brändiuudistuksen ja myyntistrategian seurauksena. Myynnin kasvun siivittämänä Risella nappasi myös riisibrändien kärkipaikan kahdessa kuluttajatutkimuksessa.

Risella-brändin siirtyessä markkinointi- ja myyntiorganisaatio Conaxess Trade Finlandin jakeluun vuoden 2015 alussa, Risellan myynninkehitys junnasi paikallaan. Conaxess Traden tehtävänä oli kääntää myynti nousuun ja raikastaa brändi-imago. Uutta kasvutarinaa lähdettiin hakemaan täydellisellä brändiuudistuksella sekä kehittämällä Risellan tuotevalikoimaa vallitsevien kuluttajatrendien mukaan.

”Suomalaisille vuosien takaa tuttu Risella-brändi piti tuoda tähän päivään. Kommunikaatio- ja pakkausuudistuksen lisäksi tuoteperheeseen tuotiin täysin uusia, trendikkäitä riisisekoituksia, kuten riisi-quinoa-moniviljaseos. Huolellisesti valitut uutuustuotteet vastasivat kuluttajien kysyntään ja niillä tavoitimme myös Risellalle uusia kohderyhmiä.”, kertoo Conaxess Trade Finlandin Senior Brand Manager Riikka Jukarainen.

Ida Fram toimii Risellan markkinoinnin kumppanina ja vastaa markkinoinnin strategisesta ja luovasta suunnittelusta yhdessä Conaxess Traden kanssa. Medioina on käytetty televisiota, radiota, hakukoneita ja blogeja. Lisäksi Ida on vastannut Risellan verkkosivuston uudistuksesta ja uutuustuotteiden pakkauksien suunnittelusta.

”Pyyhimme pölyt pois hienon brändin päältä. Myynnin kasvuluvut kertovat, että viestimme monipuolisesta ja modernista Risellasta on mennyt perille”, Ida Framin toimitusjohtaja Panu Laaksonen iloitsee.

Kahden vuoden aktiivinen brändinuudistus- ja tuoteryhmähallintatyö on tuottanut tulosta. Risellan myynti kasvoi 9 prosenttia vuonna 2016, ja menestys näkyy myös kuluttajatutkimuksissa. Markkinatutkimusyhtiö Nielsenin raportissa Risella oli riisimarkkinan suosituin brändi*. Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa Risella oli arvostetuin brändi riisi- ja pastakategoriassa**.

Risellan brändin uudistus jatkuu. Kevään 2017 aikana Risella lanseeraa heti valmis -tuoteperheen, joka koostuu valmiiksi kypsistä riisi-, quinoa- ja moniviljaseoksista. Uutuudet vastaavat helppojen, nopeiden ja terveellisten arkiruokien kasvavaan kysyntään.

Jukaraisen mukaan Risellan suurin myyntipiikki on kuitenkin edelleen joulu ja riisipuurosesonki. ”Viime vuoden joulusesongin aikaan Risella puuroriisiä myytiin Suomessa huimat 1,12 miljoonaa kiloa.”

Lisätiedot:

 Riikka Jukarainen, Senior Brand Manager, Conaxess Trade Finland
+358 50 5755 361, riikka.jukarainen@conaxesstrade.com
Risella Oy

Panu Laaksonen, toimitusjohtaja, Ida Fram Oy
+358 40 517 7931, panu.laaksonen@idafram.fi

*) Lähde: Nielsen Homescan PT-OSTOT 2016, MAT päättyen 2.10.2016, total Suomi, ostot arvossa, kategoria total riisit

**) Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Lisätietoa: http://www.taloustutkimus.fi/tuotteet_ja_palvelut/tuotekuva_brandi/valmiita_tuotekuvatutkimuksia/brandien-arvostus-2016/

Conaxess Trade on yksi Euroopan johtavista päivittäistavarakaupan jakelijayrityksistä. Konserni työllistää yli 500 henkilöä ja sen liikevaihto on 400 miljoonaa euroa. Yrityksellä on liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sekä Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Suomessa yritys toimii johtavana myynti- ja markkinointiyhtiönä nimellä Oy Conaxess Trade Finland Ab. Yhtiön edustamia tuotemerkkejä Suomessa ovat muun muassa Risella, Twinings, Barilla, Wasa, Old El Paso, Mentos ja Wrigley’s. 

Ida Fram on markkinointitoimisto, joka yhdessä digitaalisen median toimiston Into-Digital Oy:n ja viestintätoimisto Babler Oy:n kanssa palvelee asiakkaitaan 30 työntekijän voimin. Ida Framin asiakkuuksiin lukeutuvat mm. Pågen, Lomarengas ja Honkarakenne.

Jukka Kurttila on Suomen Elon Musk.

Pian 200 vuotta täyttävä tekstiiliyritys Finlayson kertoi keskiviikkona liikevaihtonsa kasvaneen 50% ja liikevoittonsa kaksinkertaistuneen vuonna 2016. Menestyksen tekijät ovat vuonna 2014 yrityksen ostaneet mainosmiehet Jukka Kurttila ja Petri Pesonen sekä finanssialan osaaja Risto Voutilainen. Hattu päästä.

Markkinoi kuin Kurttila

Kirjoitin viime elokuussa Teslan markkinoinnista ja Elon Muskista otsikolla ”Markkinoi kuin Musk on kelvoton vinkki”. Viestini oli, ettei suurimmalla osalla suomalaisista markkinoijista ole edellytyksiä rakentaa brändiään Muskin opein ilman panostuksia maksettuun mediaan. Tätä mieltä olen edelleen.

Poikkeus vahvistaa

Finlayson kuitenkin on säännön vahvistava poikkeus. Uudistuneen Finlaysonin markkinoinnin keskiössä on uutiskynnyksen ylittävät yhteiskunnalliset kannanotot, konkreettiset teot ja tuotteet.

  • Vuoden 2014 lopussa Finlayson lanseerasi Touko Laaksosen homoeroottista kuvastoa käyttävän Tom of Finland -malliston. Kansainvälinen myynti ei vetänyt odotetusti, mutta Suomessa mallisto nosti Finlaysonin uudestaan ja erityisesti uudella tavalla esiin.
  • Keväällä 2015 Finlayson päätti yhteistyön tavaratalo Kärkkäisen kanssa Kärkkäisen omistajan rasististen mielipiteiden takia. Päätöksestä uutisoitiin kaikissa valtakunnan päämedioissa.
  • Toukokuussa 2015 Finlayson lanseerasi Finlayson Plus -tuotesarjan, jonka tuotteissa hyödynnetään augmented reality -teknologiaa. Lanseerauksen noteerasivat ainakin kaupallisen alan mediat ja design-mediat.
  • Vuoden 2015 lopussa Finlayson perusti Finlayson Lab -ohjelman, johon se palkkasi kolme nuorta suunnittelijaa harjoittelijoiksi. Ohjelmasta kertoivat esimerkiksi Kauppalehti ja Marmai.
  • Alkuvuonna 2016 Finlayson käynnisti lakanakeräyksen, jossa yritys lupasi tehdä vanhoista lakanoista räsymattoja. Keräys toi ihmiset Finlaysonin myymälöihin ja kierrätysmateriaalia kertyi lopulta yli 30 tonnia.
  • Kuluvan vuoden helmikuussa uutisoitiin Finlaysonin toimitusjohtajan Jukka Kurttilan päätöksestä välttää Yhdysvaltoihin matkustamista niin kauan kuin Trump on vallassa. Boikottiin tarttuivat ainakin YLE, IS ja Talouselämä.
  • Aiemmin tässä kuussa Finlayson toi markkinoille pussilakanan, jolle yritys antaa 50 vuoden takuun. Lakanan nimi on Jesus. Tämäkin lanseeraus uutisoitiin laajasti ja MV-lehti peräti epäili Finlaysonin sortuneen tuotteellaan uskonrauhan rikkomiseen.
  • Maaliskuussa Finlayson ehti myös liittoutumaan Suomen Punaisen Ristin ja Muumien kanssa rasismia vastaan (http://www.eirasimille.fi).

Yritys joka tekee kiinnostavia asioita ja toimii kiinnostavalla tavalla, kerää huomiota. Ja kun tällainen yritys menestyy, ylittää menestys uutiskynnyksen. Positiivinen ja itseään vahvistava kierre on valmis.

Finlayson-hakujen määrä Googlessa moninkertaistui Tom of Finland -malliston lanseerauksen myötä.

Kaikki joukolla mediaa ansaitsemaan?

Finlayson on onnistunut hienosti ansaitun median hyödyntämisessä markkinoinnissa. Tästäkö siis ratkaisu muidenkin yrityksien markkinoinnin haasteisiin?

Median ansaitsemisessa haasteena on erityisesti rohkeus. Uutiskynnyksen täytyy ylittyä, mutta se ei ole helppoa. Toimitusjohtaja Kurttila on kertonut saaneensa tappouhkauksia Tom of Finland -malliston julkaisun jälkeen. Kuinka moni johtaja tai edes yrittäjä on valmis tähän?

Jos rohkeus riittää, tarvitaan myös toisteisuutta. Yrityksen täytyy myydä koko ajan, eikä vain silloin kun sillä on toiminnastaan jotain kiinnostavaa sanottavaa. Finlaysonilla on jatkuvasti löydetty tapoja päästä esiin. Erityisen hienoa on, että suuri osa huomiosta on liittynyt Finlaysonin tuotteisiin.

Lisäksi viestin täytyy ansaittunakin tavoittaa riittävän suuri määrä ihmisiä. Viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Riittävälle tavoittavuudelle ei kuluttajatuotteiden markkinoinnissa ole vaihtoehtoja.

Finlaysonin Tomppa Hesarin kannessa

En tiedä Finlaysonin markkinoinnin budjettia. Sen kuitenkin tiedän, että edellä mainituista ”tempauksista” Hesarin kannen mainoksella on esitelty ainakin Tom of Finland -mallisto, Design Lab ja rasisminvastainen kampanja. Finlayson siis panostaa myös maksettuun mediaan ja näin vahvistaa viestiään ja viestinsä tavoittavuutta. Fiksua ja näkemykseni mukaan myös välttämätöntä.

Maailmalle ilman 200 vuoden yhteistä historiaa

Tällä hetkellä viennin osuus Finlaysonin myynnistä on 4,5%, eli noin 1,5 Meur. Tavoitteena on vuonna 2020 tehdä 10% liikevaihdosta ulkomailta. On kiinnostavaa nähdä, miten Finlaysonin maailmanvalloitusta tehdään, kun tukena ei ole 200 vuoden yhteistä historiaa ja vahvaa tunnettuutta. Todennäköisesti panostuksia maksulliseen mediaan täytyy kasvattaa voimakkaasti. Tai sitten Kurttilan täytyy tehdä Muskit myös kansainvälisesti.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Leipää, liikuntaa & 30% lisää myyntiä

Pågenin leipäkampanjassa liikutettiin lapsia ja myytiin huikea määrä leipää. Kampanjan tuloksena suomalaiset alakoulut saivat yli 7000 uutta liikuntavälinettä ja Pågenin leipien myynti kasvoi yli 30%.

Miettiessämme Pågenin syksyn leipäkampanjan lähestymistä kävimme keskustelua lasten liikunnan tärkeydestä. Taloustilanne ajaa leikkauksiin peruskoulujen määrärahoista, ja vaikuttaa sitä kautta myös lasten liikkumismahdollisuuksiin koulupäivän aikana.

Pågenilta pottiin 10 000 € ja 2 senttiä per leipäpussi

Meidän näkemyksemme mukaan leipä tekee hyvää koko perheelle! Siksi päädyimme tukemaan lasten koululiikuntaa yhteistyössä Suomen Olympiakomitean kanssa. Kerroimme kampanjapakkauksissa tavoitteesta lahjoittaa tuhansia liikuntavälineitä alakouluille ympäri Suomen. Pågen laittoi pottiin 10 000 euron alkulahjoituksen, jonka lisäksi jokainen kuluttaja kasvatti keräyssummaa 2 senttiä per ostettu leipäpussi.

Ida vastasi kampanjan strategisesta ja luovasta suunnittelusta yhdessä asiakkaan tiimin kanssa. Isoa roolia näyttelivät kampanjapakkaukset ja myymälämateriaalit, joiden suunnittelun lisäksi teimme myös tv- ja some-mainontaa ja viestintää.

Myynnin kasvu 33%

Mediabudjetti oli niukka, mutta hyvät aikeet huomattiin ja kampanjasta tuli menestys kaikilla mittareilla. Viesti puri 33 % myynnin kasvun verran ja mukaan ilmoittautui yli 400 lahjoituksesta kiinnostunutta koulua.

  • +33 % myynnin kasvu
  • Lahjoitussumma yhteensä 33 052 €
  • 7000 uutta liikuntavälinettä
  • 170 alakoulua sai lahjoituksen

Kampanjan vastaanotto tuki ajatusta siitä, että liiketoiminnan kehittämisen ja yhteiskunnallisen hyvän tekemisen ei tarvitse olla ristiriidassa. Kun kuluttajat saatiin ostamaan kampanjaan kuuluvia leipiä, he samalla vaikuttivat ja tekivät itse hyvää. Siitä hyvästä nauttivat nyt suomalaiset alakoulut, jotka saivat yli 7000 uutta liikuntavälinettä. Hiiop!

Kampanjasta sanottua

”Tahtoisin kiittää kampanjastanne, joka tukee suomalaista koululiikuntaa. Hienoa, että varoja suunnataan tuonne ruohonjuuritasolle ja niin, että niistä pääsee mahdollisimman moni nauttimaan. Ainakin meidän taloudessa leipäpaketti on mennyt vaihtoon. Toivottavasti kampanjanne on menestys ja tuottoisampi kuin edellinen. Hyvää syksyn jatkoa.

 

Terveisin: Kasper Mäkelä, Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, puheenjohtaja”

Pågen ja Ida Fram

Ida on Pågenin markkinoinnin kumppani Suomessa. Yhteistyö käynnistyi syksyllä 2013 ja pitää sisällään monipuolisesti Pågenin markkinoinnin strategisen ja luovan suunnittelun ja toteutuksen.

Lue myös nämä kasvucaset

Markkinoinnin strategian muutoksella 10% lisää vauhtia mökkibisnekseen »

Laiturikauppa liplatti Idan luotsaamana 11% kasvuun »

Kuinka Suomen ensimmäisen Business Parkin vuokrausaste nousi 20 prosenttiyksikköä? »

Miten Risellasta tuli jälleen Suomen suosituin riisi »

Näin kasvatimme Diakin hakijamäärää 30% »

Tavataanko?

Haluatko kuulla lisää yhteistyöstäni Pågenin kanssa tai keskustella päivittäistavarakaupan markkinoinnin tekemisestä kanssamme? Ole hyvä ja ota yhteyttä:

Panu Laaksonen
CEO
panu.laaksonen@idafram.fi
+358 40 517 79 31

Tilaa myös uutiskirjeeni ja saat kerran kuukaudessa sähköpostiisi tuoreimmat blogitekstimme ja case-esittelymme.

Tilaa uutiskirjeeni »

Tiedote: Lip-Lap tekemään kasvua yhdessä Idan kanssa

Suomalainen laitureita valmistava Lip-Lap Laituri Oy tavoittelee uutta kasvua liiketoimintaansa yhdessä Ida Framin kanssa. Ida sitoutuu tavoitteisiin tulospohjaisella laskutusmallilla.

Perinteikäs perheyritys Lip-Lap on valmistanut suomalaiseen rantamaisemaan istuvia laitureita jo yli viisi vuosikymmentä. Nyt yritys lähti hakemaan uutta tuulta myyntiin ja markkinointiin.

Ida Fram toimii Lip-Lapin markkinoinnin kumppanina tulospohjaisella laskutusmallilla. Ensimmäisenä uudistuivat Lip-Lapin verkkosivut ja painetut markkinointimateriaalit. Ida vastaa myös muun muassa hakukoneoptimoinnista, hakusanamainonnasta ja verkkomainonnasta sekä radio- ja printtimainonnasta.

”Valitsimme Idan kumppaniksemme kokonaisvaltaisen palvelun ja strategisen näkemyksensä ansiosta. Halu tehdä aggressiivista kasvua vaikka omalla riskillä vakuutti”, Lip-Lapin myynti- ja markkinointijohtaja Ville Helenius kertoo.

Asiakas ja toimisto jakavat näkemyksen ja tavoitteet.

“Suomalainen pk-yritys tarvitsee markkinointia kasvaakseen ja me olemme mielellämme mukana tekemässä tätä kasvua. Siksi olemme rakentaneet Lip-Lapin kanssa tulospohjaisen laskutusmallin”, Ida Framin toimitusjohtaja Panu Laaksonen toteaa.

Lisätietoja:

Panu Laaksonen, toimitusjohtaja, Ida Fram Oy
+358 40 517 7931
panu.laaksonen@idafram.fi

Ville Helenius, myynti- ja markkinointijohtaja, Lip-Lap Laituri Oy
+358 40 563 2351
ville.helenius@lip-lap.fi
www.lip-lap.fi

Lip-Lap valmistaa laadukkaita laitureita säädettävistä pylväslaitureista talvehtiviin betoniponttonilaitureihin. Lisäksi yritys tarjoaa laajan valikoiman laiturien lisävarusteita ja tarvikkeita sekä kattavan asennuspalvelun. Lip-Lap on kotimainen perheyritys, jonka perusti Pentti Palotie vuonna 1965. Tällä hetkellä yrityksen omistaa hänen poikansa toimitusjohtaja Kimmo Palotie yhdessä kolmannen sukupolven kanssa.

Ida Fram on täyden palvelun mainostoimisto, joka yhdessä digitaalisen median toimiston Into-Digital Oy:n ja viestintätoimisto Babler Oy:n kanssa palvelee asiakkaitaan 30 työntekijän voimin. Ida Framin asiakkuuksiin lukeutuvat mm. Pågen, Lomarengas ja Honkarakenne.

 

Oravat ovat huonoja brändinrakentajia

HMD Global osti oikeuden käyttää Nokian tavaramerkkiä matkapuhelinten valmistuksessa. Ensimmäiset uudet Nokia-puhelimet julkaistiin viime viikolla Barcelonan mobiilimessuilla. Kauppoihin uutuudet saapuvat kuluvan vuoden toisen kvartaalin aikana.

Nokia oli tiennäyttäjä

Nokia oli aikanaan suomalaisille tiennäyttäjä kansainvälisen kuluttajabrändin rakentamisessa. Yritys investoi markkinointiin miljardeja euroja ja käytti parhaita kotimaisia sekä kansainvälisiä markkinoinnin kumppaneita.

Parhaimmillaan Nokia kuului maailmassa kymmenen arvokkaimman brändin joukkoon. Todennäköisesti tähän saavutukseen ei meidän elinaikanamme tule pystymään mikään muu suomalainen brändi.

Brändi vs. Jolla

Nokia-brändin vetovoima on edelleen vahva, vaikka sen arvo onkin romahtanut huippuvuosien 30 miljardista noin 5 miljardin tasolle. Muutaman päivän kuluessa julkistuksesta ilmestyi HMD Globalin mukaan yli 7500 artikkelia Nokia-puhelimista. Samalla puhelimet keräsivät sosiaalisessa mediassa yli 10 miljoonaa mainintaa.

Vetovoimainen brändi on kuluttajamarkkinoilla kaikki kaikessa. Siksi Nokia-brändin käyttäminen on erittäin mielenkiintoinen mahdollisuus HMD Globalille. Ei ole vaikeaa ennustaa uusille Nokia-puhelimille selvästi parempaa menestystä kuin esimerkiksi Jollalle, joka jo päätti vetäytyä matkapuhelinmarkkinoilta ja keskittyä Sailfish-käyttöjärjestelmän kehittämiseen.

Miksi vahva brändi on arvokas?

Vaikka brändi on yritykselle aineetonta omaisuutta, voidaan brändin arvo kirjata liikearvona yrityksen taseeseen.

Markkinoinnin teorian mukaan vahvan brändin tuomia konkreettisia hyötyjä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Erottautuminen kilpailijoista asiakkaille uskottavalla ja merkityksellisellä tavalla
  • Korkeampi hinta
  • Suurempi ostouseus ja asiakasuskollisuus
  • Parempi asema jakelutiessä
  • Suoja kilpailulta
  • Mahdollisuus laajentua uusiin tuoteryhmiin ja palveluihin

Brändin menestys siis määrittää vahvasti yrityksen liiketoiminnan menestystä. Kun yrityksen johdon vastuulla on yrityksen menestyksen tekeminen, pitäisi jokaisen suomalaisenkin johtajan olla erityisen kiinnostunut yrityksen ja sen tuotteiden tai palveluiden brändistä. Kuinka moni oikeasti on?

Oravat rakentavat heikkoja brändejä

Vahvoja brändejä rakennetaan näkemyksellä ja kärsivällisyydellä. Brändin arvon kasvattaminen on investointi, joka ei tarjoa pikavoittoja.

Monella markkinoijalla on oravan keskittymiskyky.

Esimerkiksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professorin Pekka Mattilan mielestä kuitenkin ”monella markkinoijalla on oravan keskittymiskyky”.

Mattilan mukaan viestien rakentumista ei malteta seurata ja markkinoijat säntäilevät lyhyen aikavälin tuloksien perässä. Tuloksena on sekalainen kokoelma ristiriitaisia ja keskenään kilpailevia markkinoinnin konsepteja.

Ei anneta periksi, eihän?

Vaasan yliopiston johtamisen yksikön tutkimusjohtaja Tero Vuorinen teki Kauppalehden mielipidekirjoituksessaan kivuliaita huomioita suomalaisten brändiosaamisesta.

Vaikka teksti perustuukin Vuorisen epätieteellisen kävelytutkimukseen Aleksanterinkadulla, on viesti karu: suomalaisia kansainvälisiä kuluttajabrändejä ei juuri ole. Vuorisen johtopäätös onkin, että ”suomalaisten kannattaisi jatkossakin keskittyä myymään rinta rottingilla metsäkoneita, laivoja ja hissejä, eikä surkutella Suomen heikkoutta kuluttajabrändeissä”.

Jääräpää kun olen, en halua antaa periksi. Ei siis olla oravia, vaan panostetaan jatkossakin myös vahvojen kansainvälisten kuluttajabrändien rakentamiseen. Ja toivotaan HMD Globalille ja Nokia-brändille erinomaista menestystä kivikovassa matkapuhelinmarkkinassa.

Lämmöllä, Laaksonen
Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Tulos tai ulos. Näin markkinointiin rakennetaan tulospohjainen laskutusmalli.

Markkinointi on tärkein yrityksen liiketoiminnan kasvattamisen työkalu. Yrityksen markkinoinnin kumppanin tehtävänä on siis auttaa yritystä kasvattamaan liiketoimintaansa. Miten kumppanin työssä onnistumista mitataan yhteistyön tuloksien perusteella?

Mitä tekisin jos tämä olisi minun yritykseni?

Käytän asiakkaidemme markkinoinnin suunnittelussa työkaluna yksinkertaista kysymystä: Mitä tekisin, jos tämä olisi minun yritykseni? Tämä lähtökohta ohjaa tarkastelemaan asiakasyrityksen liiketoimintaa kokonaisuutena ja arvioimaan markkinoinnin kilpailukeinojen valikoimaa laajassa merkityksessään (klassinen 4P-malli).

Kun tämä on tekemisen lähtökohta, voi työn laskutus kokonaan tai osittain perustua toteutuneisiin tuloksiin. Tuloksiin perustuvassa laskutuksessa toimisto siis jakaa asiakkaan riskiä. Korvaus kumppanille on pienempi, jos asetettuja tavoitteita ei saavuteta. Jos taas tulokset ylittävät asetetut tavoitteet, hyötyy onnistumisesta myös kumppani.

10 vinkkiä tulospohjaisen laskutusmallin suunnitteluun

Tulospohjaisen laskutuksen mallit rakennetaan tapauskohtaisesti. Kokemukseni mukaan laskutusmallissa täytyy etukäteen sopia esimerkiksi seuraavista asioista:

1. Miten määrittelemme tavoitteet, joiden saavuttamiseen laskutus lopulta perustuu?
2. Mitkä ovat mitattavat tavoitteet ja miltä ajanjaksolta mittaaminen tehdään?
3. Miten tavoitteiden toteutumista seurataan ja raportoidaan?
4. Mikä on kumppanin tarjoaman työpanoksen sisältö ja ketkä töiden tekemiseen osallistuvat?
5. Sitoutuuko kumppani panostamaan yhteiseen tekemiseen jonkin tietyn työmäärän tietyllä ajanjaksolla vai määritelläänkö työpanoksen määrä muulla tavalla?
6. Miten mediainvestoinnin suunnittelu tehdään ja mikä on investoinnin koko?
7. Miten toimitaan jos mediainvestointia halutaan muuttaa alkuperäisestä?
8. Miten toimitaan, jos yhdessä todetaan asetettujen tavoitteiden olleen ylimitoitettuja tai alimitoitettuja?
9. Miten toimitaan, jos jokin tehtäväksi sovittu asia ei tapahdukaan ja tavoitteet muuttuvat sen takia ylimitoitetuiksi?
10. Miten laskutusmallissa käsitellään mahdolliset alihankinnat?

Kaksi esimerkkiä tulospohjaisesta laskutuksesta

Käytämme Ida Framissa tulospohjaista laskutusmallia useamman asiakkaamme kanssa.

Rakennusalan yrityksen laskutuksemme on pääosin työperusteinen, mutta osa laskutuksesta on sidottu tuloksiin. Mitattava tulos on yrityksen liikevaihdon kasvu ja mittausjakso tilikausi. Sopimuksessa määritellään myös mediainvestoinnin koko, joka on oleellinen tekijä asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa.

Tässä yhteistyössä tulospohjainen laskutus sitouttaa molemmat osapuolet tiiviiseen yhteistyöhön ja tasaa asiakkaan aiempaa suurempien markkinoinnin investointien aiheuttamaa riskiä.

Truescape Escape Room -pakohuonepelien markkinoinnissa laskutuksemme kokonaisuudessaan perustuu toteutuvaan myyntiin. Kyseessä on start-up-yritys, joka ei liiketoiminnan alkuvaiheessa voisi pääomien puutteesta johtuen riittävästi investoida markkinoinnin resurssien ostamiseen.

Olemme sitoutuneet panostamaan Truescapen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen tietyn määrän resursseja ja laskutamme prosenttiosuuden toteutuneesta myynnistä. Lisäksi sopimukseen on määritelty myynnin minimitaso, joka täytyy yhdessä saavuttaa ennen kuin laskutuksemme alkaa.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.

Folksam Lip-Lap Laatutakuu ISS Direct Novo Nordisk Lomarengas E. Ahlström Lammi Spektri