Markkinoinnin ja myynnin ammattilaiset arvostusta vailla

Markkinoinnin ja myynnin ammatteja arvostetumpia ovat esimerkiksi ”luontais- ja vaihtoehtohoitajat”, ”arkistonhoitajat” ja ”eläinvetoisten kulkuneuvojen kuljettajat”. Naurattaa, mutta ei tee iloiseksi

Ilta-Sanomat julkaisi jokin aika sitten verkkokyselynsä tulokset arvostetuimmista ammateista Suomessa. Kärkipäässä komeilevat poliisit ja palomiehet, joita listalla seuraavat lukuisat eri hoitoalojen ammatit.

Markkinoinnin ja myynnin ammattilaiset arvostusta vailla

Listalla on yhteensä 457 ammattia. Perää pitävät panttilainaajat, mutta tämän tekstini kannalta kiinnostavampia sijoituksia ovat seuraavat:

  • 406. Myynti- ja markkinointijohtajat
  • 424. Tuote-esittelijät
  • 425. Myyntiedustajat
  • 434. Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat
  • 449. Myynti-insinöörit ja lääke-esittelijät
  • 451. Tutkimus- ja markkinatutkimushaastattelijat
  • 453. Mainos- ja tiedotusjohtajat

Vähiten arvostetuimpien 50:n ammatin joukossa on siis lähes 10 markkinoinnin ja myynnin ammattia, ”mainonnan ja markkinoinnin eritysasiantuntijat ja ”myynti- ja markkinointijohtajat” mukaan lukien.  Kaikkia edellä mainittuja ammatteja arvostetumpia ovat esimerkiksi ”luontais- ja vaihtoehtohoitajat” (403.), ”arkistonhoitajat (356.) ja eläinvetoisten kulkuneuvojen kuljettajat (341.). Naurattaa, mutta ei tee iloiseksi.

Heikko arvostus on yhteiskunnallinen ongelma

Tämä kertoo merkittävästä yhteiskunnallisesta ongelmasta. Suomalaisten yrityksien menestyksen keskeinen haaste ovat liian heikko markkinoinnin osaaminen ja liian pienet rahalliset panostukset markkinointiin. Alan ammattien kehno arvostus kertoo yleisesti markkinoinnin ja myynnin merkityksen ymmärryksestä Suomessa.

Kyseessä on myös itseään toteuttava kierre. Kun markkinoinnin ja myynnin ammattien arvostus on tällä tasolla, eivät parhaat nuoret osaajat hakeudu näihin ammatteihin. Ja kun osaajat karttavat näitä ammatteja, ei tekemisen laatu ja arvostus nouse.

Markkinoinnin ammattilaisten manifesti

Me markkinoinnin ammattilaiset emme tee logoja, mainoksia tai kamppiksia, vaan autamme suomalaisia yrityksiä menestymään paremmin. Kun yritykset kasvavat ja tekevät parempaa tulosta, ne voivat ostaa enemmän palveluita muilta yrityksiltä, työllistää enemmän ihmisiä ja maksaa enemmän veroja.

Menestyvien yrityksien avulla maksetaan myös Suomen arvostetuimpien ammattien ihmisten palkat. Siksi markkinoinnin ammattilaisten työtä kannattaa arvostaa, vaikka emme suoraan ihmishenkiä pelastakaan.

Tämä manifesti meidän täytyy nyt yhdessä saada kuulluksi, ymmärretyksi ja hyväksytyksi. Luulisi onnistuvan, koska olemme markkinoinnin ja myynnin ammattilaisia.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on Ida Framin toimitusjohtaja.