Markkinoinnin strategian muutoksella 10% lisää vauhtia mökkibisnekseen

Suomen suurin mökkivuokraaja Lomarengas joutui uuden tilanteen eteen venäläisten matkailijoiden  vähennyttyä rajusti Ukrainan kriisin seurauksena. Syksyllä 2015 markkinoinnin strategiaa vuosille 2016-2017 muutettiin ja tasoitusta haettiin entistä aggressiivisemmin kotimaan markkinoilta.

Ikoninen Lomarengas on vuokrannut mökkejä Suomessa jo 50 vuotta. Suomalaisten lisäksi Lomarenkaan mökit ovat houkutelleet maahamme runsaasti venäläisiä puhtaan ilman ja leppoisan mökkiloman perässä.

Ukrainan kriisi toi kuitenkin muutoksen venäläisten kykyyn lomailla Suomessa ja se näkyi pian varauksissa. Maailman poliittisen tilan ratkomiseen meillä ei valitettavasti riitä muskelit, mutta strategian uudelleenarvioinnissa autamme mielellämme!

Lämpimästä kylmään

Aiemmin Lomarengas oli keskittänyt markkinointipanostuksia tasapuolisesti kesä- ja talvikauteen. Kesämökit liikkuvat kuitenkin kohtuuhyvin ilman massiivista mainontaa. Talven hiihtokohteet ovat taas keskimäärin tuottoisampia per majoitusyö.

Markkinointibudjetti oli vallitsevasta tilanteesta johtuen niukka, joten päädyimme siirtämään suurimman osan panostuksista talveen. Investointeja digitaalisiin kanaviin kasvatettiin, mutta massamedioina käytettiin vahvasti printtiä ja radiota.

Printtimainonnan luovaa ratkaisu muutettiin. Perinteisen printtimainonnan sijaan siirryimme lukuarvoltaan parempiin advertoriaaleihin, joissa pystyimme kertomaan kohteista enemmän ja luoda nälkää mökkilomailuun. Lisäksi teimme aiempaa enemmän radiomainontaa, jonka muistijälkeä tehostimme säveltämällä Lomarenkaalle oman jinglen.

Myynnin kasvu 10% per vuosi

Valittu strategia on toiminut erinomaisesti. Myynti on kasvanut noin 10% per vuosi ja kasvu jatkuu edelleen. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia lomia!

  • +8 kasvu 2015–2016
  • +11% kasvu talvi 2016-2017
  • +10% kesän 2017 ennakkomyynti

Ratkaisusta sanottua

”Suomalaiset ovat edelleen mökkikansaa ja kotimaanmatkailu kiinnostaa vaihtoehtona yhä useampaa. Kilpailu on kovaa, ja jos jatkuvaan näkyvyyteen ei ole mahdollisuuksia, on asiakas saatava kiinni juuri oikeaan aikaan. Me onnistuimme Idan kanssa löytämään kasvua haastavaan aikaan ja niukilla resursseilla.”

 

-Pekka Huttunen, markkinointipäällikkö, Lomarengas





Ida ja Lomarengas

Ida on Lomarenkaan markkinoinnin kumppani Suomessa. Yhteistyö käynnistyi 2011 ja pitää sisällään monipuolisesti markkinoinnin strategisen ja luovan suunnittelun ja toteutuksen.

Tavataanko?

Haluatko kuulla lisää yhteistyöstäni Lomarenkaan kanssa tai keskustella matkailu-, majoitus- ja ravintola-alan markkinoinnin tekemisestä kanssamme? Ole hyvä ja ota yhteyttä:

Panu Laaksonen
CEO
panu.laaksonen@idafram.fi
+358 40 517 79 31

Tilaa myös uutiskirjeeni ja saat kerran kuukaudessa sähköpostiisi tuoreimmat blogitekstimme ja case-esittelymme.

Tilaa uutiskirjeeni »