panu laaksonen_20151111

Sääntelyä puretaan – Apteekkariliitto kuin Peura ajovaloissa.

Olen aikaisemmin kirjoittanut niin kutsutun yleisen mielipiteen tulkitsemisesta ja sen merkityksen ymmärtämisestä. Vaikka termi on epäkonkreettinen, yritän käsitellä aihetta mahdollisimman konkreettisesti.

Esimerkiksi tasa-arvoisen avioliittolain kohdalla oli tunnistettavissa hetki, jolloin yleinen mielipide kääntyi lain puolelle. Tämä hetki nyrjäytti koko asiaa koskettavan keskustelun uuteen asentoon. Äkkiä olikin noloa olla lakia vastaan. Samalla varmistui lain läpimeno.

Yleinen mielipide ja apteekkitoiminta

Nyt samanlaisen taitekohdan kynnyksellä on apteekkitoiminnan sääntely ja Apteekkariliitto. Apteekkien määräsääntelyn ja lääkkeiden hintasääntelyn purkamisen on erityisesti ottanut asiakseen Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia. Hän on nostanut aihetta esiin lukuisissa eri yhteyksissä. Nyt hän on tehnyt myös lakialoitteen sääntelyn purkamisen puolesta.

Apteekkarien etuja valvova Apteekkariliitto on ymmärrettävästi noussut asiassa takajaloilleen. Sääntelyn purkaminen lisäisi apteekkien määrää, laskisi hintoja ja pakottaisi apteekit kehittämään palveluitaan. Sanalla sanoen markkinaan syntyisi aitoa kilpailua ja apteekkien (joidenkin mielestä ylisuuret) voitot leikkautuisivat.

Kuin Peura ajovaloissa

Liiton reaktio on ollut alkeellinen. Ensin iskee paniikki ja sitä seuraa huonosti valmisteltu hyökkäys.

Porin Suomi Areenan keskustelussa Apteekkariliiton varapuheenjohtaja Sirpa Peura oli varautunut sateenvarjolla ”koska kansanedustaja Antero Vartian suusta on lentänyt niin paljon kakkaa julkisuuteen”. Lisäksi Peura kommentoi Vartian esiintymistä alatyylisesti. ”Hän on tyypillinen nuori mies, joka on tarvinnut ehkä tähän mennessä Buranaa ja saattaa olla että muutaman Viagra-paketin hakenut, en tiedä. Mutta tuota hän ei ole vielä oikeasti ollut sairas, hän ei vielä oikein ymmärrä mitä apteekkitoiminta on”

Vaikka kyseessä olikin yksittäinen ylilyönti, kuvaa se hyvin reagointia tilanteeseen, joka jo koetaan toivottomaksi. Peuraa voisikin onnitella siitä, että hän piti toistaiseksi parhaan esityksen sääntelyn purkamiseksi. Tämän jälkeenkin liiton kommentointi on ollut haparoivaa ja sisällöltään ohutta.

Mielipidelaiva kääntyy

Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Juhani Jokinen kommentoi aihetta jo aiemmin tänä vuonna kriittisesti. ”Ehkä se on aika vanhanaikainen järjestelmä kuitenkin loppujen lopuksi, eihän siinä markkinat toimi oikeastaan ollenkaan, toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Juhani Jokinen.”

Elokuussa Kelan pääjohtaja Liisa Hyssälä asettui julkisesti sääntelyn purkamisen puolestapuhujaksi ja viikko sitten Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Lindtman ilmoitti, että ”suomalainen apteekkijärjestelmä olisi syytä perata perusteellisesti läpi”.

Julkisesta keskustelusta, keskustelupalstoilta ja muista lähteistä voikin jo päätellä, että yleinen mielipide on kääntymässä. Pelot väistyvät ja mahdollisuudet tuntuvat houkuttelevammilta. Lumipallo jatkaa kasvamistaan, kun seuraavat poliittisten (irto)pisteiden kerääjät ryntäävät haaskalle ja media seuraa perässä.

Yleisen mielipiteen käänteestä johtuen olen varma, että apteekkitoiminnan sääntelyyn tullaan puuttumaan vielä tämän tai aivan viimeistään seuraavan vaalikauden aikana. Kun tämänsuuntainen yleisen mielipiteen kehityskulku on kunnolla käynnistynyt, sitä on hyvin vaikeaa pysäyttää. Apteekkariliitto käy siis vain hidastuskamppailua.

Brändit ja yleinen mielipide

Yleinen mielipide voi olla epäsuotuisa myös brändejä kohtaan. Vaikka brändi tunnettaisiin, siihen voidaan suhtautua negatiivisesti. Esimerkiksi Nestlé kärsii yhä edelleen vanhoista synneistään ja Nokian sukellus on ollut niin syvä, että kerran yksi maailman arvokkaimmista kuluttajabrändeistä on menettänyt suurimman osan arvostaan.

Brändeille yleinen mielipide ei kuitenkaan välttämättä ole niin kriittinen asia. Tyypillisesti brändit eivät tarvitse koko kansan suosiota tai edes enemmistön positiivista suhtautumista. Riittää kun tarpeeksi suuri joukko rakastaa brändiä. Omassa kohderyhmässä vaakakuppi täytyy kuitenkin pitää tukevasti positiivisella puolella.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.