panu laaksonen_20151111

Markkinoinnin investointivarauksesta potkua kasvuun.

Suomalaisten yrityksien panostukset markkinointiin ovat alimitoitettuja. MTL:n, MARKin ja Mainostajien liiton toteuttaman Siksi markkinointia -hankkeen mukaan markkinointipanokset ovat Suomessa vain noin puolet siitä, mitä ne ovat vastaavilla yrityksillä kilpailevissa maissa. Toteuttamalla ”markkinoinnin investointivaraus”, panostuksia voitaisiin kasvattaa.

Vahvempaa kasvua ja työllisyyttä

Hallitus palautti kesällä agendalleen niin sanotun investointivarauksen. Varausta käyttämällä yritys voisi tehdä verotettavasta voitostaan investointeja varten varauksen, josta ei tarvitsisi maksaa veroa. Tarkoituksena on vauhdittaa yrityksien kasvua ja parantaa työllisyyttä.

Mikään uusi keksintö investointivaraus ei ole. Se oli Suomessa viimeksi käytössä vuonna 1992. Nyt suunnitelma kuitenkin sai heti tuoreeltaan kritiikkiä. Sen katsottiin suosivan vanhaa ”savupiipputeollisuutta”, jossa investointeja tyypillisesti tehdään kiinteään omaisuuteen.

Aineettomien investointien veroporkkana

Tiistaina Valtiovarainministeriö julkisti nimeämänsä henkilöt, jotka alkavat suunnitella yritysverotuksen uusia linjoja. Helsingin Sanomien artikkelin mukaan tarkoituksena on nimenomaisesti huomioida muukin kuin perinteinen teollisuus. Painopiste on ”osaamisen ja aineettomien investointien verotuksen kehittämisessä”.

”Markkinoinnin investointivarauksessa” yritys varaisi osan voitoistaan mediatilan tai markkinoinnin palveluiden ostamiseen. Näistä investointeihin varatuista varoista yritys ei maksaisi veroja, eli markkinointiin panostamiseen kannustettaisiin veroporkkanan keinoin.

Positiivisena vaikutuksena kasvu

Markkinoinnin investointien tukemisen positiiviset vaikutukset olisivat kahtalaiset:

1) Markkinoinnin panostuksiaan investointivarauksen avulla kasvattavat yritykset menestyisivät paremmin.

2) Kasvaneet markkinoinnin investoinnit valuisivat mediatalojen sekä markkinoinnin palveluiden tarjoajien kautta kansantalouden hyödyksi esimerkiksi uusina työpaikkoina ja kasvaneina verotuloina.

Haluttaessa investointivarauksen käyttämistä voitaisiin painottaa vientiä tekeviin tai sitä tavoitteleviin yrityksiin. Tekemistä kuitenkin riittäisi myös kotimarkkinoillamme, kuten kirjoitin aikaisemmassa blogitekstissäni ”Korjatkaamme kestävyysvaje markkinoimalla”.

Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.