panu laaksonen_20151111

Jäätelökaverit brändien kärkikastiin ilman markkinointia.

Kolmen Kaverin Jäätelö nousi tänä vuonna jäätelömerkkien kärkeen Markkinointi&Mainonta-lehden Arvostetuimmat brändit -listalla. Taakse jäivät Aino, Magnum, Pingviini ja muut suomalaisten perinteiset suosikit.

Vuonna 2012 aloittaneen jäätelötehtaan onnistumisesta kertovassa artikkelissa todetaan menestyksen tulleen ilman mainontaa. Tuotekehityksestä vastaavan Sauli Saarniston mukaan premium-jäätelön maine on levinnyt suusta suuhun.

Markkinoinnista, tai pikemminkin sen puutteesta, Kolme Kaveria ovat kertoneet aiemmin Kauppalehdessä. Jutussa Kaverit toteavat, että kuluttajien viestejä jäätelöstä liikkuu sosiaalisessa mediassa ja tulee yrityksen sähköpostiin päivittäin. ”Muuta markkinointia ei ole tarvittu”.

Mitä jos markkinointiin olisi investoitu?

Vuoden 2015 keväällä Kolmen Kaverin Jäätelöä sai Kauppalehden artikkelin mukaan tuhannesta K- ja S-marketista. Yrityksen raportoitu liikevaihto koko vuodelta oli noin 2 Meur.

Jäätelöä siis myytiin keskimäärin 2000 eurolla per myymälä. Se on vielä aika vähän, vaikka kasvuluvut ovatkin olleet prosentuaalisesti kovia.

Jos Kolmen Kaverin Jäätelöä on myyty vuodessa kahdella miljoonalla eurolla ilman markkinointia, niin kuinka paljon myyntiä olisi tullut markkinointiin investoimalla?

Kolmen Kaverin Jäätelöllä on varmasti omat syynsä siihen, että he eivät ole (vielä?) investoineet markkinointiin. Tilanne on kuitenkin sama aivan liian monessa suomalaisessa yrityksessä.

Markkinoinnin mahdollisuuksia liiketoiminnan tekemisen työkaluna ei joko ymmärretä tai yrityksiltä puuttuu osaaminen tai resurssit markkinoinnin investointien tekemiseen. Tämä on huomattava kasvun este kotimarkkinassa ja etenkin viennin osalta.

Maailma on täynnä hyvää jäätelöä

Maailma on täynnä hyvänmakuisia jäätelöitä. Aivan samalla tavalla kuin se on täynnä esimerkiksi hyvänmakuisia oluita, makeisia ja virvoitusjuomia.

Näiden kaikkien tuotteiden valmistamisessa me olemme Suomessa ihan riittävän hyviä. Markkinoinnissa ja myynnissä emme niinkään. Hyvä tuote ei vieläkään myy itse itseään. Ei edes suomalaisilla mustikoilla, kardemummalla ja Madagaskarin vaniljalla maustettu kermainen premium-jäätelö.

Kolmen Kaverin Jäätelöä on tarkoituksena myydä myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Jotta nämä pyrkimykset olisivat realistisia, pitäisi myynnin ja tuloksen kotimaassa kasvaa vielä roimasti. Tai sitten kansainvälistymiseen tarvitaan rahoitusta jostain muualta.

Siitä olen joka tapauksessa varma, että maailmaa ei valloiteta ilman markkinointia. Siksikin myös Kolmen Kaverin olisi korkea aika alkaa tosissaan keskittymään markkinoinnin tekemiseen.

Kasvuhaluttomat yritykset vs. kasvuhalukkaat menestykset

Kirjoitin kesäkuussa kasvuhaluttomista suomalaista yrityksistä. Elinkeinoelämän keskusliiton teettämä Pk-toimintaympäristökysely kertoo, että suomalaisista yrityksistä puolet pyrkii vain säilyttämään nykyisen kokonsa ja markkina-asemansa.

Yritysten täytyy tavoitella kasvua tai ne kuolevat. Toivon että Kolmen Kaverin Jäätelö ei kuulu kasvua tavoittelemattomien yrityksien joukkoon. Tehkää Heikki, Ilkka ja Sauli mahtavasta jäätelöstänne markkinoimalla maailmanmenestys! Tuote ainakin on kunnossa.

Lämmöllä, Laaksonen

Kirjoittaja Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.