panu laaksonen_20151111

Angry Birdsin ensi-ilta ei tule päivääkään liian myöhään.

Vihaiset linnut lentävät tänään valkokankaille Euroopassa. Jo oli korkea aikakin, ajattelee moni.

Kysyin Rovion leffatiimissä työskentelevältä ystävältäni jo lähes kaksi vuotta sitten, miksi he eivät kiirehdi elokuvan valmistumista. Angry Birdsin alamäki oli tuolloin hyvässä vauhdissa. Ajattelin elokuvan olevan ainoa pelastus ja pelastautumisessahan nopeus on valttia.

Ystäväni vastaus tuolloin oli yksiselitteinen. Hänen mukaansa kiirehtiminen olisi suurin virhe. Elokuvan ja koko Angry Birds -brändin kannalta tärkeintä oli, että elokuvasta tulee kansainvälisellä mittapuulla arvioituna varmasti hyvä. Viisaita sanoja.

Saman kysymyksen on Roviolle sittemmin esittänyt moni muukin. Vastaus on ollut aina sama. ”Minä olen ajatellut, että olemmeko me liian ajoissa”, Rovion omistajiin kuuluva ja elokuvan tuotannosta vastannut Mikael Hed totesi hiljattain Helsingin Sanomien haastattelussa.

Ennennäkemätön panostus markkinointiin

Nyt elokuva on valmis ja kohtalonhetket koittavat seuraavien viikkojen aikana. Menestystä ei kuitenkaan ole jätetty sattuman varaan.

Angry Birds -elokuvan tekemisen ja etenkin markkinoinnin mittakaava on suomalaisen mittapuun mukaan ennennäkemättömän suuri. Rovion itse rahoittama elokuva on maksanut noin 65 miljoonaa euroa. Markkinoinnin ja levityksen kulut nousevat yli sadan miljoonan euron. Lisäksi kansainväliset promootiokumppanit McDonald’sista Citroeniin ja Panasoniciin takaavat näkyvyyttä jopa 220 Meur arvosta.

Hed on kertonut elokuvan pääsevän omilleen vajaan 300 Meur myynnillä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että esimerkiksi muumien lisensoinnista vastaavan Moomin Characters Oy:n koko liikevaihto on vuositasolla noin 7 miljoonaa eur. Suomen 100 suurimman yrityksen listalle taas pääsee noin 450 Meur liikevaihdolla.

Hollywood-luokan budjetit

Pelialan yritykset näyttävät ylipäänsä kulkevan täysin omia latujaan suomalaisessa markkinoinnin kentässä. Supercell panosti viime vuonna markkinointiin jopa 20% liikevaihdostaan, eli yli 450 Meur. Max Paynesta tunnetun Remedyn uusimman pelin Quantum Breakin budjetin arvioidaan olevan Hollywood-elokuvan kokoluokkaa. Markkinoinnin budjetti lienee samaa tasoa.

Lukujen suuruuden voidaan tietysti päivitellä perustuvan globaaliin tekemiseen ja toimialan erikoispiirteisiin. Kiistatonta kuitenkin on, että panostukset markkinointiin ovat suomalaisilla yrityksillä tyypillisesti pienempiä kuin useimmissa länsimaissa. Suomalaiset yritykset panostavat markkinointiin eri arvioiden mukaan noin 2-4% liikevaihdostaan. Vastaava luku esimerkiksi USA:ssa on kuluttajamarkkinoinnin yrityksissä jopa 10%.

Markkinointi on liiketoiminnan kasvattamisen työkalu

Edellä mainituille yrityksille on itsestään selvää, että markkinointi on keskeinen liiketoiminnan kasvattamisen työkalu. Tämä ei ole globaalin liiketoiminnan tai tietyn toimialan erikoispiirre.

Supercellillä markkinointia ei koeta irralliseksi toiminnoksi, vaan sillä on suuri rooli peliemme ja pelaajiemme tarinoiden jakamisessa. Olemme alusta asti uskoneet markkinoinnin voimaan ja pyrkineet tuomaan sitä lähelle pelitiimejämme”, Supercell kertoi kiittäessään Vuoden markkinointijohtajan tittelistä. Näillä opeilla yritys teki viime vuonna tulosta 845 Meur.

Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.