mainostoimisto ida fram_kekkapylly_20150101

Annella on tosi ihana kekkapylly

On suorastaan trendikästä vaatia sääntelyn purkamista. Markkinaliberaalit uskovat, että markkinatalous voisi hoitaa käytännössä kaiken ilman sääntöjä. Kuluttajat ja yritykset siis määrittävät mikä on tarpeen, sallittua ja soveliasta.

Päästetään ajatusleikkinä markkinaliberaalit hetkeksi päättämään suomalaisen median kohtalosta. Julkisesti rahoitettua mediaa ei enää tarvita ja Yleisradio siis lakkautetaan. Liikennetiedotteita tulee radiosta vain jos se on kaupallisesti arvioituna järkevää. Saamenkielisten uutisten mainoskatkolla myydään poroille kilikelloja.

Jos annamme markkinoiden päättää myös siitä, mikä on hyvää mediasisältöä, päättää sisällöstä lopulta mainostaja. Mainostaja valitsee mediat, joissa haluaa mainoksiaan julkaista. Ilman mainostajan rahoja jäävät mediat kuolevat.

Mainostajan moraalinen vastuu

MV-lehti tavoittaa avoimen verkkosivustojen kävijälistauksen Oindexin mukaan viikossa enimmillään jopa yli 800 000 ihmistä. Jos tämä luku pitää paikkansa, kuuluu lehti suosituimpina viikkoinaan Suomen kymmenen suurimman verkkomedian joukkoon. MV-lehden lukijoihin mahtuisi makkaraa, leipää, maitoa ja perunalastuja. Mainonnan määrä sivustolla on kuitenkin vähäistä ja suurimmat mainostajat loistavat poissaolollaan. Kun MV-lehti ei saa mainostajia asiakkaakseen, markkinaliberaali tuulettaa markkinatalouden toimivan.

Mainostajat siis toteuttavat MV-lehden kohdalla moraalista vastuuta, joka rajoittaa kyseenalaisten medioiden käyttämistä mainonnan välineenä. Vai onko kyse kuitenkin vain siitä, että mainostaminen lehdessä aiheuttaa konkreettisen maineriskin? Tähän ongelmaanhan törmäsivät ainakin Stockmann ja Vianor, joiden mainontaa uutisoitiin eksyneen MV-lehden sivustolle. Molemmat reagoivat huomioon nopeasti, ilmoittamalla kyseessä olevan työtapaturma ja poistamalla mainokset lehden sivuilta.

Jos kyse on mainostajien moraalista, se ei näytä ulottuvan esimerkiksi suosituimpiin keskustelupalstoihin. Suomi24-palstalla nimimerkki ”Etulinja” tarjoaa verottajan mainoksen kyljessä näkemystään maanpuolustuksesta: JOS SUOMEN VALTIO JOUTUISI SOTA´TILAAN NIIN KAIKKI SAATANAN PAKOLAISET OLIS EHDOTTOMASTI LAITETTAVA ETULINJAAN PAKOLAISIKSI ON LASKETTAVA KAIKKI ULKOMAALAISET JOTKA OVAT SUOMEEN TULLEET SYÖMÄÄN JA PASKANTAMAAN VERONMAKSAJIEN RAHOJA.

keskustelu

Ilman nimimerkkiä Vauva-lehteen kirjoittava ”vierailija” lienee tervetullut Sats Elixiaan, vaikka mielipiteet ovatkin hieman jyrkkiä: Unkarissa majailevat pakolaiset!!! Uhkailevat ja karkailevat. Nämä ei tosiaan ole mitään pakolaisia vaan elintasosurffareita! Oikea pakolainen olisi tyytyväinen, kun pääsisi turvaan. V..tu sanon minä. KEHTAAVATKIN!

vauva

Ja mikä lienee Fazerin näkemys meteorologi Anne Borgströmin ”namuisasta perseestä”, jota puidaan Suomi24:ssä satojen kommenttien voimalla?

fazu

Rampa rakkikoira

Media on perinteisesti toiminut sääntöjen ja sääntelyn vahtikoirana. Se on pyrkinyt pitämään huolta siitä, että valtakoneisto puhuu totta ja että kansalaisille syntyy edes jossain määrin objektiivinen kuva todellisuudesta. Erityisesti media on päättänyt, mikä on tarpeen tuoda kansan tietoon ja mikä ei.

Nyt taloudelliset vaikeudet ajavat mediatalot journalistien irtisanomisiin. Ammattitoimittajien sijaan töitä löytyy kampanjasuunnittelijoille, yhteisömanagereille ja ohjelmistosuunnittelijoille. Kun maailma on digitalisoitunut pirstaleiksi, voi journalistiksi ryhtyä kuka tahansa. Ja tätä mahdollisuutta ihmiset käyttävät turhankin aktiivisesti. Totuus on kaupan ja se ei tottavie ole hyvä asia.

Minä en jättäisi median sisältöjen sääntelyä mainostajien (saati mainostoimistojen) moraalin varaan. Tarvitsemme tehokkaan ja median digitaalisuuteen istuvan tavan säädellä mediaa, jotta laatu ja totuus voidaan jatkossakin pitää kunniassa. Kun julkisen sanan neuvostokin on voimaton, voidaan apuun sittenkin tarvita lainsäätäjää. Eläköön Byroslavia?

Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja.