Sääntely seis ja alkoholimainonta kouluihin

Vuodenvaihteessa voimaan astuvat mietojen alkoholijuomien mainonnan rajoitukset ovat herättäneet huomiota julkisuudessa ja sosiaalisen median palveluissa. Muutoksiin on suhtauduttu kriittisesti ja etenkin some-keskusteluissa niitä on näytetty pitävän jopa jonkinlaisena hyökkäyksenä ihmisten itsemääräämisoikeutta kohtaan.

Sosiaali- ja terveysministeriö on ilmoittanut lakimuutoksen tavoitteeksi lasten ja nuorten suojelemisen. Päätöksen taustalla on tutkimukset, joiden mukaan mainonta aikaistaa lasten alkoholinkäytön aloittamista sekä lisää nuorten alkoholinkäyttöä ja humalajuomista. Perustelut ovat mielestäni järkevät.

Esitän kysymyksen kaikille lakimuutosta vastustaville. Ovatko Sosiaali- ja terveysministeriön käyttämät tutkimustulokset virheellisiä ja millä perusteilla näin on? Tämä olisi nimittäin ainoa järkevä argumentti lakimuutoksen vastustamiselle. Tuskinpa kukaan meistä haluaa aikaistaa lasten alkoholinkäytön aloittamista ja lisätä nuorten humalajuomista.

Jatkan ajatusleikillä. Jos tutkimustulokset ovat virheellisiä, sopiiko että tuon heti huomenna lukioiden pihaan ulkomainoskyltit ja täytän ne alkoholia sisältävien tuotteiden mainoksilla? Jos tämä passaa, niin voinko raahata samanlaiset kyltit myös peruskoulujen pihoihin? Eikä tässä vielä kaikki. Pystytetäänkö vielä viimeiset kyltit päiväkodin leikkipuistoon?

Koska tutkimukset ovat väärässä ja alkoholimainonta ei vaikuta lapsiin ja nuoriin, ei mitään estettä mainosten esittämiselle pitäisi olla. Ja jos tämä ajatusleikki tuntuu pähkähullulta, mietitäänpä hetki kuinka monta alkoholimainosta esimerkiksi Helsingin keskustan kouluja käyvät lapset ja nuoret näkevät koulumatkallaan.

Markkinoijan tai mainostoimiston näkökulmasta rajoituksissa ei ole mitään erityisen uutta. Suomessa rajoitetaan monen muunkin tuotteen ja palvelun mainontaa ja vieläpä mietojen alkoholijuomien mainontaa tiukemmin. Vastuullista, laadukasta ja tuloksellista mietojen alkoholijuomien mainontaa onkin täysin mahdollista tehdä myös muutoksien jälkeen.

Panu Laaksonen, toimitusjohtaja, mainostoimisto Ida Fram