Digitohtorit: Mikä ihmeen Shortcut? Katsaus lehdenlukijan älypuhelinsovellukseen

Kysymys:

Mikä on Shortcut ja miksi siitä pitäisi kiinnostua?

Vastaus:

Shortcut on ilmainen älypuhelinsovellus, joka yhdistää painetun lehden mobiiliin lisäsisältöön kuvantunnistusohjelman avulla. Sovelluksen kautta tarjottava lehden lisäsisältö voi olla esimerkiksi syventävää juttusisältöä, kuvia tai videoita. Shortcut säilyttää kiinnostavat jutut tallessa puhelimessa ja sen avulla sisältöä on myös helppo jakaa eteenpäin.

Mainostajien käytössä sovellus on lukijalle nopea reitti lehdestä mainostajan lisäsisältöihin, tarjouksiin, kilpailuihin, ajanvaraukseen tai verkkokauppaan. Shortcutia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi myymälässä tai tuotepakkauksissa. Erilaisia käyttötapoja on runsaasti ja niitä syntyy jatkuvasti lisää.

Shortcut vs. QR-koodi

Moni vertaa Shortcutia QR-koodeihin. Teknisesti näiden ratkaisujen suurin ero on kuvantunnistus, johon Shortcutin toiminta perustuu. Juttuun tai mainokseen ei siis tarvitse lisätä erillistä 2D-koodia. Shortcutin kautta on myös helpompi tarjota useampia lisäsisältöjä. Linkit sisältöihin näytetään sovelluksessa ja niiden käyttäminen on helppoa. Lisäksi Shortcut toimii luontevammin lehdenlukukokemuksen syventäjänä, kun kiinnostavat jutut jäävät talteen sovellukseen.

Painetusta lehdestä interaktiivinen media

Mielestäni kiinnostavinta Shortcutissa on journalistisen lisäsisällön tuominen lukijan älypuhelimeen. Esimerkiksi Kärkimedian lähitulevaisuuden tavoitteena on saada Shortcut aktiiviseen käyttöön kaikkiin 34 sanomalehteensä. Jos käyttö yleistyy toivotulla tavalla lehtien toimituksissa, lukukokemus syvenee ja lukijasuhde vahvistuu entisestään kun painettu lehti muuttuu aidosti interaktiiviseksi mediaksi.

 

Shortcut-sovellusta käyttävät Suomessa tällä hetkellä lehdissään Kärkimedian lisäksi ainakin Bonnier ja Otavamedia. Bonnierin Olivia ja Costume –lehtien Shortcut-lanseerauksesta kirjoitettiin jo aiemmin myös Marmain sivuilla.

Panu Laaksonen on mainostoimisto Ida Framin toimitusjohtaja ja sovellusnestori. Ida Fram toimi Kärkimedian Shortcut-lanseerauksen yhteistyökumppanina.