Lisää toisella puolella

Vaikka mainosmies olenkin, kummastelen villinä rehottavaa lapsiin kohdistuvaa mainontaa. Markkinoinnin 360-astetta ei tahdo riittää, kun tulevaisuuden toivoille opetetaan mistä joulussa on kysymys.

Joulun alla lapsiperheiden postilaatikoiden saranat ovat koetuksella. Tarhapäivän jälkeen eteinen pursuaa lelukauppojen, tavaratalojen ja kauppaketjujen joulukuvastoja. Kuvastot lähetetään vanhempien nimellä tai ilman, ja ne päätyvät välittömästi jälkikasvun riemusta hikoaviin käsiin.

Ralli jatkuu kaupallisten tv-kanavien lastenohjelmissa. Mainoskatkot muistuttavat rytmiltään musiikkivideota, kun lain sallimiin rajoihin yritetään saada mahtumaan kaikkien halukkaiden jouluviestit.

Kuluttajaviranomaisen ohjeiden (Pdf) mukaan ”vanhempien on annettava päättää heidän lapsilleen kohdistettavasta markkinoinnista. Vanhemmilla on lastensa kasvattajina myös oikeus päättää perheen hankinnoista ilman, että suoraan lapseen vetoamalla sivuutetaan vanhempien kasvatusoikeus.” Ohjeen noudattaminen ei taida olla aivan kirjaimellista.

6-vuotiaan tyttäreni lahjatoivomuslistaa on laadittu pian kuukauden päivät. Tähän mennessä Helmin listalle on päätynyt 42 lahjatoivomusta. Tyttö ymmärtää kyllä hyvin, ettei pukki kanna kotiin koko listan sisältöä. Siitä huolimatta ”Lisää toisella puolella >>” -merkintä listan ensimmäisen sivun lopussa pistää hieman mietteliääksi.

Keskustelua aiheesta käydään myös verkon eri keskustelupalstoilla. Suomi24-palstalle kirjoittanut Martta78 käyttäisi kuvastoja mieluiten kodin lämmittämiseen: ”Itsestäni on aika omituista, kun 5-v tyttömme haluaisi ottaa tarhan lelupäivänä kuvaston mukaansa. Siellä ne sitten tuijottelevat porukalla leluja ja vertailevat, mitä hienoa kukanenkin saa lahjaksi. Tekisi mieli paiskata ne lärpäkkeet uuniin saman tien kun ne tulevat postista.

Pitäisikö lapsiin kohdistuvaan markkinointiin sinun mielestäsi suhtautua nykyistä tiukemmin?