Kallasvuo! Miten olisi pari vinkkiä markkinoinnista?

Nokialta äskettäin lähtöpassit saanut Olli-Pekka Kallasvuo nauttii vapaaherran elämästä. Kauppalehden artikkelin mukaan mies esiintyi Soneran järjestämässä The New Spirit of Finland -seminaarissa harvinaisen hymyilevänä.

Olli-Pekka Kallasvuo esiintyi hymyilevänä. Kuva: Kauppalehti

Kallasvuo nosti seminaarissa esiin viisi asiaa siitä, mitä suomalaisten yritysten pitäisi tehdä menestyäkseen globaalissa kilpailussa. Nämä voidaan Kauppalehden artikkelin (”Tässä Kallasvuon neuvot suomalaisyrityksille”, 20.10.2010, ”) pohjalta tiivistää seuraavasti:

1. Tarkasti määritelty strategia
2. Tietotekniikan käytön kytkeminen strategiseksi osaksi yrityksen liiketoimintaa
3. Kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen
4. Yrityksen henkilöstön monimuotoisuus, eli diversiteetti
5. Katseen kääntäminen kohti itää, missä kasvu tapahtuu

Ainakin näin markkinointi-ihmisen näkökulmasta huomiota herättävää on, ettei yksikään teeseistä ota millään tavalla kantaa yrityksen markkinointiin saati myyntiin tai viestintään. Lähestymistapa vaikuttaa hyvin Kallasvuomaiselta ja (valitettavaa kyllä) suomalaiselta.

Voisiko edes vaikkapa jokin seuraavista mahtua globaalissa kilpailussa menestystä havittelevien yritysten listoille?

1. Ymmärrys kohderyhmän toiveista ja tarpeista
2. Asiakkaalle merkityksellisille ja uskottaville kilpailuetutekijöille rakentuva brandi
3. Kyky kommunikoida yrityksen ja sen tuotteiden/palveluiden erinomaisuudesta tunteisiin ja järkeen vetoavalla tavalla
4. Asiakkaiden kuunteleminen ja aito vuoropuhelu asiakkaiden kanssa oman tekemisen kehittämiseksi

Miltä mahtaisi näyttäisi vaikkapa Steven Jobsin vastaava lista globaalin menestyksen kulmakivistä?